Priser nomineringar utmärkelser

y7mjmkizma2pmaqg9ur1-1.jpg

I går kväll ( 6 dec)  korade Allt om Vin ”Årets Dryckesprofil” i samband med utdelningen av Årets Vinare. Grand Hôtels chefssommelier Fredrik Lindfors, som var nominerad tillsammans med två andra branschkollegor, var den som till slut tog hem den prestigefulla titeln. Motiveringen löd:

”För att med en gedigen kunskap och hårt arbete ha vunnit hela tre av Nordens främsta titlar i sommellerie under ett och samma år.”

Jag känner mig både glad och stolt över den här utmärkelsen. Det är roligt att bli uppmärksammad på det här sättet av branschen även utanför tävlingsarenorna, kommenterar Fredrik Lindfors, chefssommelier på Grand Hôtel Stockholm.


be4vsgsncgbs7f83klgh.jpg

– Att bli nominerad till Västerbotten Grand Pris, Smart tillväxt – på ett hållbart sätt, är hedrande och något vi uppskattar väldigt mycket, uttrycker Anders Fredriksson, vd, Norrmejerier.

2014 invigdes mejeriet i Burträsk för en utökning av produktionen och 2015 invigdes en toppmodern ostförädlingsanläggning i Umeå. Samtidigt fick Västerbottensost en ny dekor i svart och guld. Sortimentet är även utökat med Västerbottensost® Extra lagrad, Västerbottensost® Vindelnrökt och Västerbottensost® riven.

– Arbetet är framgångsrikt, det visar inte minst det stora intresset, både i Sverige och i andra länder. Både ägare och medarbetare har verkligen gjort sitt yttersta. Ändå har den här resan bara börjat, säger Anders Fredriksson.

Västerbottensost kan bara tillverkas på det lilla mejeriet i Burträsk och det finns kapacitet till en försiktig ökning under många år.

– Västerbottensost är ett hantverk med lång historia som vi har fått äran att vårda och förvalta in i framtiden. Med en lagringstid på minst 14 månader och ibland uppemot 18, tar det tid att utvärdera varje steg, säger Anders Fredriksson.

Norrmejerier bedriver forskning tillsammans med SLU och Köpenhamns universitet om mjölkens inverkan på ystning och lagringstid. Forskare försöker komma på vilka egenskaper i mjölken som ger de absolut bästa förutsättningarna. Det kan handla om allt från vad korna äter till en naturlig bakterieflora som är unik för varje gård.

– Vi vet att det tar olika lång till för en Västerbottensost att bli färdig. Om några år kanske vi vet mer om vad det är som påverkar hur en ost utvecklas, säger Anders Fredriksson.

Ovan text är ett pressmeddelande från Norrmejerier


rbkvhlhzkgrw9tnydmtu.jpg

Den 25:e november anordnades den internationella cider tävlingen vid Sagardoa Forum i Hernani, Baskien, Spanien. I tävlingen deltog mer än 160 olika cidrar och tävlingen bedömdes av en domarpanel bestående av cider experter från hela världen.

Brännland Cider Barrique 2015 vann guldmedalj samt utsågs till bästa iscider.

Andreas Sundgren Graniti, Brännland Cider

– Att vinna en guldmedalj och bästa iscider vid en internationell tävling i hjärtat av ciderland är förstås fantastiskt.

Sagardoa Forum är en konferens dedikerad til äppelkultur och ciderproduktion organiserad av Sagardoaren Lurraldea, en intresseorganisation för spridningen av spansk och internationell cider.

 

ba065vzv2uuqnb8r3dn6.jpg

foto: Johan Gunséus


dgz31towupytakmhreeb.jpg

Årets ginproducent i världen är Hernö Gin. När resultatet för världens mest prestigefulla vin- och sprittävling, International Wine & Spirit Competition, tillkännagavs i direktsänd bankett i kväll stod det klart att Härnö Gin får priset för andra året i rad. Dessutom får Hernö Gin tillsammans med That Botique Y Gin priset för världens bästa London Dry Gin.

– Det är en mycket stor ära för oss att vinna de här båda troféerna som väger tyngre än guld i tävlingen. Vi lägger ner hela vår själ i att skapa världens godaste gin med passionen som drivkraft och utmärkelserna är ett starkt bevis på att det lönar sig att våga följa sina drömmar. När du gör det händer det magiska saker. Som det här till exempel, säger Jon Hillgren, Master Distiller och grundare av Hernö Gin.

Framgångssaga som får erkännande för andra året i rad.

Hernö Gin som grundades för sex år sedan är i dag Europas mest prisbelönta gin och det är andra året i rad som företaget får trofén Gin Producer of the Year. Ett kvitto på att företaget som helhet är en mycket stark aktör på marknaden.

”En summering av de senaste tre årens topplaceringar i tävlingens olika kategorier befäster vår position som världens bästa gin”, konstaterar Jon Hillgren.

Rosat gin med smak av ros fullbordar en grand slam.

The London Dry Gin Trophy 2017 tillfaller Hernö Gin i samarbete med That Boutique – Y Gin Company för produkten Hernö Swedish Rose Gin.

”Vi har skapat denna London Dry Gin tillsammans i Hernö Gins destilleri i Dala med ros som smaksättare i stället för älgört. Den innehåller också en skvätt av vår Juniper Cask. Hernö Swedish Rose Gin säljs endast i England”, berättar Jon om samarbetet.

Det vinnande bidraget har utöver trofén även förärats med ett guld. Hernö Gin får dessutom två guld och drygt tio silver- och bronsplaceringar i tävlingens övriga kategorier med sina övriga produkter.

”Med London Dry Gin Trophy 2017 har Hernö Gin på tre år förärats IWSCs samtliga tre tyngsta troféer i ginkategorin: Contemporary Gin Trophy, Gin & Tonic Trophy samt London Dry Gin Trophy. Det är en historisk bedrift att jämföra med en grand slam och som ingen annan ginproducent i världen lyckats med genom tiderna”, avrundar Jon Hillgren.

FAKTARUTA:

Tre år av framgångar som utgör en grand slam:

2015 Contemporary Gin Trophy, Hernö Juniper Cask Gin.

2016 Gin & Tonic Trophy, Hernö Gin.

2017 London Dry Gin Trophy, Hernö Swedish Rose Gin.

Ovan text är ett pressmeddelande från Hernö Gin


unhmepkmlyw9g7tk6kb3.jpg

Mättande mackor har idag blivit ett självklart alternativ som lunch eller middag. Idag, den 9 november, tävlade åtta finalister från hela Sverige i Mack-SM 2017 på Sthlm Food & Wine i Stockholm. Efter en intensiv finaldag kammade till slutSandra Lindbom från Västerås hem förstaplatsen i årets tävling med mackan Local hero. Mackan var gjord på honungsbröd och var toppad med äppelcoleslaw, friterad grönkål och picklade hallon. Bakom tävlingen står branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer. Grattis till vinsten Sandra Lindbom!

Sandra Lindbom kammade hem vinnartiteln med Local hero, med juryns motivering:

”Mjukt, krämigt, hårt, sött, syrligt och salt i en och samma macka låter som en omöjlighet. Årets vinnare har lyckats kombinera en mängd intryck för både smaklökar och ögon till en imponerande helhet som får juryn att jubla. Vinnaren i Mack-SM 2017 går från att vara en lokal mack-hjälte till att inspirera hela Sverige. Grattis Sandra Lindbom med mackan Local hero!”

– Vilken finaldag vi har haft! Genom sina bidrag visade finalisterna i årets Mack-SM på både stor kunskap och ett genuint intresse för vad en trendig macka ska innehålla. Eftersom mackan är var fjärde svensks middagsalternativ känns det härligt att just årets finalister får vara med och inspirera samt påverka trenderna, säger Martin Lundell, vd för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer som arrangerar Mack-SM.

Vinnarmackan Local hero var gjord på honungsbröd och var toppad med äppelcoleslaw, friterad grönkål och picklade hallon. Utöver den ärofyllda titeln vinner Sandra Lindbom även 10 000 kr som får disponeras fritt i utbildningssyfte.

– Fantastiskt kul och smickrande! Att jag skulle vinna hade jag aldrig vågat hoppas på. Jag var nervös att tiden skulle bli svår att hålla, men allt satt som en smäck idag. Jag hade gjort ett eget tidsschema, som gjorde det enklare att hinna med allt. Att juryn utsåg Local hero till vinnare, en macka med råvaror från lokala hjältar, gör att jag fått ett kvitto på att jag är på rätt spår. Lokalt producerade råvaror är vägen att gå helt enkelt, säger Sandra.

Finalen av Mack-SM hölls i år för femtonde året. Under finaldagen hade varje finalist 45 minuter på sig att skapa sin macka i 20 stycken exemplar. Allt skapades på plats, förutom brödet som finalisterna fick baka i förväg.

I juryns bedömning av finalisternas mackor såg de särskilt till smaken, utseendet och hur nyskapande mackan är. Mackan ska även inspirera branschen och ska kunna säljas på ett konditori eller bageri, vilket kräver att både produktval och åtgång måste vara genomtänkt. Bakom tävlingen står branschorganisationen Sveriges bagare och konditorer.

Resultat

Vinnare: Sandra Lindbom från Västerås med mackan Local hero

Andra plats:Maria Nyström från Stockholm med mackan DuraBilly

Tredje plats:Tomas Persson från Norrtälje med mackan Hickory-drömmar


Delad fjärdeplats

Emma Olofsson Persson från Kristianstad med mackan Åhusklämman

Felix Wedman från Nordmaling med mackan Skogstokig

Jeanette Stegman från Helsingborg med mackan Dansk klassiker 2.0

Kajsa Brandt från Jönköping med mackan Beetbox

Erica Andersson från Ystad med mackan Till havs

Juryn som bedömde mackorna var:

Nina Johansson, Ninas konditori

Frida Lundh, vinnare av Mack-SM 2016

Ått Padtum Söderström, vinnare av Årets Bagare 2017

Jesper Långström, utbildningsansvarig på Sveriges bagare & konditorer

Gabriella Strömberg, KåKå

Anna K Sjögren, kostvetare och frilansskribent

Ovan text är ett pressmeddelande från Sveriges bagare & konditorer


Collage Nominerade Sverige.jpg

Nedräkning för Sveriges bästa barer & krogar 2017 Snart avgörs Nordens mest prestigefyllda barutmärkelse Bartenders’ Choice Awards.Nordens största och mest kunniga jury har nu nominerat sina favoriter i de tio kategorierna. Vinnarna kommer att utses den 17:e december i Vinterträdgården på Grand Hotel i Stockholm.Den svenska barscenen är starkare än någonsin och under det gångna året har både svenska barer och bartendrar nått stora framgångar i internationella tävlingar och utmärkelser. Bland annat fick vi för andra året i följd se Hornstulls stolthet, Linje Tio bli framröstad och ta plats bland världens 50 bästa barer under World’s 50 Best Bars gala i London. Nytt för i år är att galan växer och blir större då även Danmark, Finland och Norge kommer finnas representerade i samtliga kategorier. Juryn kommer även att rösta fram vinnare i den nya kategorin ’Bästa krog’.

”Jag kan inte säga annat än att vi blir oerhört stolta över de framsteg som svenska barer och bartendrar gör både på hemmaplan och internationellt. Medan landets främsta bartendrar gått till sina barer och levererat toppklass på daglig basis har vår målsättning varit att låta omvärlden ta del av deras passion och färdigheter. Genom våra pop-up barer har vi kunnat bjuda hit internationella barer i världsklass och samtliga av dessa blir otroligt imponerade av vad de får uppleva här.” – Jakob Sundin, Bartenders’ Choice Awards Juryn, som i Sverige består utav 129 yrkesaktiva bartendrar och dryckesexperter, är den största och mest kunniga i sitt slag.

Men vill du som gäst vara med och rösta på din favoritbar bland de nominerade så kan du göra det i den allmänna kategorin ’Peoples choice’ på www.bartenderschoice.se När vinnarna ska tillkännages den 17:e december så kommer spänningen och glädjeropen bli högre än någonsin tidigare i och med att det kommer vara tre gånger så många vinnare på plats jämfört med tidigare år.

Bartenders’ Choice Awards (B.C.A.) är Sveriges mest prestigefyllda barutmärkelse vars syfte är att premiera och utveckla den svenska barbranschen. B.C.A. grundades
2010 och har sedan dess, årligen delat ut en rad utmärkelser under en stor galakväll I slutet av året. Genom att premiera Sveriges bästa barer, bartenders och
leverantörer vill B.C.A. skapa en arena för kvalitetsutveckling och stolthet inom baryrket samt sätta den svenska barbranschen på den internationella kartan.
COCKTAILBAR
Bar Hommage, Stockholm
Linje Tio, Stockholm
Open/Closed, Umeå
Stranger, Göteborg
Tweed, Stockholm

BARTENDER
Charlotte Halsius, Tak
Emil Åreng, Open/Closed
Hampus Thunholm, Bottles
Josephine Sondlo, Bar Hommage
Ludde Grenmo, Linje Tio

NYKOMLING
Care/Of, Malmö
Hobo, Stockholm
Tak, Stockholm
Arsenalen, Stockholm
Penny & Bill, Stockholm

COCKTAILLISTA
20hundra5
Bar Americain
Linje Tio
Penny & Bill
Tweed

ATMOSFÄR
20hundra5
Bar Hommage
Linje Tio
Stranger, Göteborg
Tweed

BRANSCHFÖRBÄTTRARE
Björn Kjellberg
Calle Magnusson
Peter Molander
Purfict
Renbjer & Magnusson

PRODUKT
Three Cents
Hernö Gin
Italicus
Meltzer Nordic Tonic
Plantation O.F.T.D.

INTERNATIONELLA BAR
Dandelyan, London
American Bar Savoy, London
Bar Termini, London
Dead Rabbit, New York
Attaboy, New York
KROG
Delikatessen Bistro
Lilla Ego
Rolfs Kök
Sture Hof
Linje Tio
BARFLUGAN
Bar Hommage, Stockholm
Linje Tio, Stockholm
Open/Closed, Umeå
Stranger, Göteborg
Tweed, Stockholm


gimjhvjuk1qjlmrqyykb.jpg

Sedan 1998 har O’Learys korat årets franchisetagare – en utmärkelse som syftar till att lyfta de restauranger som på olika sätt utmärkt sig och tillfört ett mervärde till utvecklingen av O’Learys. Årets sex vinnare har burit O’Learys fana högt och bidragit till att utveckla både erbjudande och service i sann O’Learys-anda.

– Det är en ära att få arbeta med franchisetagare som dessa sex, som hela tiden utmanar vad vi är och vilka vi vill vara imorgon, säger Christian Bellander, VD på O’Learys. Jag är stolt över att få ge dem detta pris som tack för att de levandegör våra värderingar och kultur på sina restauranger varje dag.

Årets sex vinnare:

Årets Franchisetagare 2017 kategori Travel Location – O’Learys Trondheim Airport
Årets Franchisetagare 2017 kategori Classic – O’Learys Tandådalen
Årets Franchisetagare 2017 kategori Bowling & Event – O’Learys Luleå Event Center
Innovator of the year 2017 – O’Learys Umeå Event Center
Rookie of the year 2017 – O’Learys Hamar
Årets Meal4Meal 2017 – O’Learys Alingsås

O’Learys Trondheim Airport
O’Learys kärnvärden Fair, Passionate and Proud har sedan start varit en naturlig del av O’Learys Trondheim Airport. De har alltid strävar efter att leverera bästa möjliga produkt och service och personalen på enheten visar stor passion för varumärket. O’Learys Trondheim Airport är en restaurang som man vill besöka om och om igen när man är på resande fot.

O’Learys Tandådalen
Trots att O’Learys Tandådalen endast har öppet sex månader under vinterhalvåret levererar de O’Learys kärnvärden säsong efter säsong. Restaurangen ser inte utmaningar, utan istället utvecklingstillfällen och har visat stort engagemang i utbildningen av personal – något som genererat resultat för både omsättning och koncept. En ständig hög servicenivå har gjort att teamet levererar en sann O’Learys-upplevelse till våra fans på fjället.

O’Learys Luleå Event Center
En varm och välkomnande känsla möter en när man kliver in på O’Learys Luleå Event Center. De visar genomgående ett starkt engagemang och förtroende för O’Learys varumärke. Med fasta rutiner och en stor tidsinvestering i utbildningen av personal, har de lyckats leverera en exceptionell kvalitet, från service till atmosfär och våra O’Learys-produkter.

O’Learys Umeå Event Center
O’Learys Umeå Event Center har med sin förmåga att hitta nya affärsmöjligheter agerat i en sann innovativ anda och drivit utvecklingen av både sin egen restaurang och O’Learys varumärke som helhet. De har framgångsrikt blivit en naturlig mötesplats och erbjuder något för alla. Genom att attrahera olika målgrupper, alltifrån studenter, sportfans och lokala företag, har O’Learys Umeå Event Center hittat möjligheter att både driva försäljning och erbjuda bästa möjliga service.

O’Learys Hamar
På knappt ett år har O’Learys Hamar blivit ett andra vardagsrum för invånarna i Hamar. De har från start visat stort engagemang och passion för O’Learys koncept och restaurangen följer varumärkets standard i alla led. Som bevis på den höga servicenivån och produktkvaliteten, den korta tiden i O’Learys-familjen till trots, kommer O’Learys Hamar att bli den första praktikenheten i Norge.

O’Learys Alingsås
Titeln Årets Meal4Meal tilldelas O’Learys Alingsås som haft högst procentuell andel sålda kampanjrätter. De sålda kampanjrätterna bidrar till O’Learys CSR-program Meal4Meal, ett program som O’Learys driver som partner till svenska FN-förbundet, vilket hittills har bidragit till över två miljoner skolmåltider i Etiopien och DR Kongo.

Från vänster: Jonas Reinholdsson, grundare O’Learys Trademark, Christer Andersson, O’Learys Luleå Event Center, Fredrik Ekman, O’Learys Tandådalen, Ronnie Carlsson, SSP Nordic, O’Learys Trondheim Airport, Christian Bellander, VD O’Learys Trademark

Från vänster: Jonas Reinholdsson, grundare O’Learys Trademark, Peter Sjöström, O’Learys Umeå Event Center, Andreas Lindberg, O’Learys Umeå Event Center, Rasa Jonyte, Area Manager O’Learys Trademark, representerar O’Learys Hamar, Daniel Abaji, O’Learys Alingsås, Jesper Magnusson, O’Learys Alingsås, Christian Bellander, VD O’Learys Trademark

Ovan text är ett pressmeddelande från VD O’Learys Trademark AB


llw6u6wngnvidsspthx5.jpg

Under åtta veckor har svenska folket fått komma med sina förslag på framtidens fikaklassiker. Tävlingen har pågått i sociala medier och många bidrag har inkommit. Tävlingen avslutades nu i veckan och nu står det klart vem som står som vinnare.

Få saker engagerar svenska folket som fika och själva fikastunden. I femtio år har Gille gjort det godare att fika. För åtta veckor sedan gav sig Gille ut på jakt efter framtidens fikaklassiker. Jakten är nu över och en vinnare är utsedd.

– Det har varit en jätterolig och inspirerande tävling, där svenska folkets kreativitet och uppfinnesrikedom har flödat. Juryn har nu sagt sitt och vi på Gille vill rikta ett stort tack till alla som har laddat upp sina bidrag under #gillekakor. Ett riktigt stort grattis till vinnarna, säger Camilla Tuvesson, Marknadschef, Continental Bakeries.

Framtidens klassiker stavas ”Cheesecake trifle med hjorton och havrecrunch” signerad @erikasfikastund. Förstapriset består av årsförbrukning av kakor för hela familjen till ett värde av 5 000 kronor.

Jurygruppen som har utsett vinnarna bestod av:
Jens Bengtsson, produktutvecklare, Continental Bakeries
Camilla Tuvesson, marknadschef, Continental Bakeries
Linda Grängzell, mediebyrån Starcom
Jenny Stenberg, reklambyrån Anna&Anna

Se fullständig lista över vinnare på: www.gille.com

 

Ovan text är ett pressmeddelande från Continental Bakeries


zwydw0ljwqmfjgtkkpqk.jpg

Ellanore Rollvén är årets vinnare av Kladdkakeracet, Arlas tävling där barn och unga mellan 10 och 14 år gör upp om vem som bakar Sveriges godaste kladdkaka. Ellanore som vann den spännande finalen med sin Glutenfria kladdkaka med dulce de leche, blev den tolfte vinnaren av den prestigefulla tävlingen som gick av stapeln idag på Bak- & Chokladfestivalen på Stockholmsmässan i Älvsjö.

Kladdkaka är ett av de mest omtyckta bakverken i Sverige och det mest eftersökta receptet på arla.se. Kladdkakeracet vänder sig till barn och unga för att sprida bakglädje och uppmuntra till nya spännande kladdkakerecept.

Av alla bidrag valdes sex finalister ut för att baka sina kladdkakor inför stor publik på Bak- & Chokladfestivalen i Stockholm. Där provsmakades och bedömdes kladdkakorna av en jury bestående av bland annat representanter från Arla, Bak- & Chokladfestivalen och förra årets vinnare av Kladdkakeracet, Miranda Westerlind. Efter en noggrann överläggning stod till sist Ellanore Rollvén som vinnare av Kladdkakeracet 2017.

– Det känns jättebra, jag är verkligen glad. Det var många goda kladdkakor som tävlade i år och då känns det lite extra roligt, säger Ellanore Rollvén, vinnare i Arlas tävling Kladdkakeracet 2017.

Ellanores Glutenfria kladdkaka med dulce de leche vann med motiveringen: ”En kladdkaka i tiden som passar alla. Elegant hantverk med en modern twist och tydliga rena smaker”.

– Vi har sett en otrolig kreativitet från alla finalister idag och Ellanores kladdkaka hade det lilla extra. Smakerna av både sälta och sötma gjorde den till en riktig vinnare. Förra året såg vi vågade smakkombinationer och intressanta texturer och den trenden har hållit i sig även i år. Det som varit mest trendigt i år har utan tvekan varit att kombinera kladdkaka med andra typer av bakverk som morotskaka och smulpaj, säger Ulrica Karlsson, projektledare för Kladdkakeracet.

Ellanore Rollvén, vinnare i Kladdkakeracet 2017, får en praktikdag hos en professionell konditor och en plats i juryn under nästa års tävling. Samtliga finalrecept blir publicerade på arla.se och dessutom får finalisterna ett diplom, en pokal samt tävlingskläder i form av Bak- & Chokladfestivalrock, förkläde och mössa.

Amanda Persson med sin Morotskladdkaka, tog hem Folkets Röst i år, kategorin där allmänheten röstat fram sin favorit via hemsidan www.arla.se/kladdkakeracet och på Facebook.

  • På andraplats i Kladdkakeracet 2017 kom Amanda Persson med sin Morotskladdkaka.
  • På tredjeplats i Kladdkakeracet 2017 kom Smilla Ahlqvist med sin Kladdkaka med hallon, marshmallows och salted caramel.
  • På delad fjärdeplats i Kladdkakeracet 2017 kom Majken Esse med sin Kardemummakladdkaka med blåbär och frötosca, Tora Nåvall och Ian Nåvall med sin Kladdkaka med chokladbitar och smulpajscrunch och Lovisa Sigfridsson med sin Kladdkakspaj.

Glutenfri kladdkaka med dulce de leche

12 bitar

3 ägg
1 dl farinsocker
1½ dl strösocker
2 dl glutenfria havregryn
½ dl glutenfritt ströbröd
5 msk kakao
200 g Arla® Svenskt Smör
50 g mörk choklad
½ burkar karamelliserad mjölk, dulce de leche à 397g
flingsalt
Smörj och bröa en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
Rör ihop ägg, farinsocker och socker i en bunke.
Mixa havregrynen till ett mjöl med stavmixer.
Blanda ner havremjöl, ströbröd och kakao i äggblandningen. Rör till en slät smet.
Smält smör och choklad i en kastrull. Rör ner i smeten.
Häll smeten i formen. Ringla över dulce de leche och strö på flingsalt.
Grädda mitt i ugnen ca 20 min.
Låt kakan svalna helt innan servering.

150° över- och undervärme

 

Ovan text är ett pressmeddelande från Arla


j4rirbbhpx65locctdeq.jpg

Nätverket för Hållbart Näringsliv har utsett Christoffer Bergfors, vice VD och Sverigechef för Max Burgers, som en av tre slutkandidater för priset Hållbart Ledarskap 2017. I kväll den 11 oktober tillkännages vinnaren. Utöver Christoffer Bergfors är Ann Carlsson VD på Apoteket och Monica Lingegård, VD på Samhall nominerade.

– Det är hedrande att vara nominerad och i sådant fint sällskap dessutom. Själva nomineringen är ett erkännande i sig att vårt hållbarhetsarbete inspirerar andra och att vi gör skillnad, säger Christoffer Bergfors vice VD och Sverigechef på Max Burgers.

Max långa hållbarhetsarbete omfattar frågor inom hälsa, rättvisa och miljö. År 2016 lanserade Max Green-familjen, den mest framgångsrika produktlanseringen någonsin och som en direkt följd minskade Max sin klimatpåverkan med tio procent per intjänad krona under 2016.

– Vi  femdubblade gröna alternativ på menyn, vilket ledde till en fyrdubblad försäljning av gröna burgare. Vårt mål är att år 2022 ska minst hälften av försäljningen komma från burgare utan rött kött. Idag är det ungefär var tredje, och för två år sedan var det bara var nionde, säger Christoffer Bergfors.

Priset delas ut av NMC Nätverket för Hållbart Näringsliv för att belöna en person som genom kompetent ledarskap medverkat till ett framgångsrikt hållbarhetsarbete. Syftet med utmärkelsen är att uppmärksamma det arbete kring hållbar utveckling som bedrivs i det svenska samhället och öka intresset för ledarskap inom dessa områden. 2017 års jury består av: Anna Gedda, hållbarhetschef, H&M; Håkan Wirtén, generaldirektör, WWF; Johan Kuylenstierna, VD, Stockholm Environment Institute, Magnus Carlson, artist; Sandra Johansson, reporter, SvD Näringsliv; Ylva Öhrnell, ordförande, NMC. Bland tidigare pristagare finns Karl-Johan Persson, VD H&M, och Johan Söderström, VD ABB Sverige.

Ovan text är ett pressmeddelande från Max Hamburger restauranger

oeimxi3zewuqp9squha6.jpg

Under Stockholm Beer & Whisky Festival 2017 korades det många vinnare, men det fanns en som överglänste samtliga nämligen Old Pulteney 21 Years Old! Först och främst är vi mycket glada för vår guldmedalj i kategorin Scotch malt whisky over 20 years old som Old Pulteney 21 Years Old tog hem till att börja med men sedan hände det: Old Puteney 21 Years Old blev dessutom utsedd till festivalens bästa whisky alla kategorier. Vinnaren i festivalens bästa whisky utses av en domarpanel som blint provar de olika kategorierna och då de kommit fram till de fem bästa lämnas de över till meriterade destillatörer av whisky i Sverige som i sin tur i en blindprovning korar vinnaren.

Old Pulteney 21 Years Old har tidigare blivit utsedd till världens bästa single malt whisky av Jim Murray´s Whisky Bible 2012.

Old Pulteney 21 Years Old finns att beställa på Systembolaget med nummer: 85144, 46% 700ml 1599:-

Ovan text är ett pressmeddelande från Berntson Brands AB


ukql6x0gzkkx1vyoxhc7.jpg

Utmärkelsen ”Årets ölutvecklare” instiftades av Carlsberg Sverige för sju år sedan för att uppmärksamma och främja personer, företag eller organisationer som, på ett inspirerande och engagerande sätt, aktivt arbetar för att utveckla den svenska ölkulturen. Nu presenteras årets nomineringar.

Priset för Årets ölutvecklare kommer i vanlig ordning att delas ut på Restauranggalan som går av stapeln den 16 oktober. På Restauranggalan, som arrangeras av branschtidningen RS, Restauranger & Storkök, hyllas förebilder, inspiratörer och innovatörer inom den svenska restaurangnäringen.

– Vi instiftade priset för årets ölutvecklare redan 2011 och mycket har hänt sedan dess. Men för oss är det fortfarande lika viktigt att hylla både nya och gamla aktörer som brinner för att utveckla den svenska ölscenen, säger Henric Byström Kommunikationschef på Carlsberg Sverige.

De som utmärkt sig i år och har chansen att ta hem priset för Årets ölutvecklare är:

Dugges Dugges

Har sedan 2005 varit ett av Sveriges bästa bryggerier. Inte minst de senaste åren har man höjt nivån till en standard som gör många avundsjuka. Grundaren Mikael Engström är dessutom en fantastisk ambassadör för öl-Sverige och i princip alla Göteborgsbryggerier har i någon form fått hjälp av honom i sin uppstart. Dessutom är Dugges ett av de mer framgångsrika bryggerierna när det gäller export.

GBG Beer Week

För att ha skapat en självklar ölmanifestation redan efter två år och ha gjort det med en egen tolkning av vad en ölhyllningsvecka är. Många är de som ritar in veckan i sin kalender och veckan bidrar till att göra Göteborg till en ännu bättre ölstad.

Marcus Hjalmarsson, Brewski och Brewskival

För att ha etablerat ett bryggeri och en festival på lokal, nationell och internationell våglängd och för att alltid ha kvalitet och kärlek i fokus. Brewskis öl och Brewskis festival har redan förändrat öl-Sverige till det bättre.

Juryn som utser Årets ölutvecklare använder bedömningskriterierna nytänkande, kunskap, utbildning, passion, kommunikation, smak och kvalité. Priset, förutom äran, är en statyett och ett presentkort på Nya Carnegiebryggeriet. Årets jury består av:

  • Sanna Blomquist – dryckesskribent Dagens Nyheter och redaktör White Guide
  • Jörgen Hasselqvist – ölexpert, delägare på OT och ölskribent
  • Ronny Karlsson – journalist och grundare av Beernews.se
  • Joel Linderoth – Publisher för Land, Land Lantbruk och Land Skogsbruk och ölskribent
  • Henric Byström – Kommunikationschef & ölentusiast på Carlsberg Sverige

Ovan text är ett pressmeddelande från Carlsberg


 

l8tisxq9jmx79287ggj4.jpg

Husmansbord Jakten på Sveriges bästa landskapsmat har gått av stapeln i Grythyttan och nu är vinnarna utsedda, se hela listan nedan.

Årets bedömningspanel var mycket bred, med allt från unga kockelever till världsvinnande författare och förläggare av mat- och dryckesböcker.

– Sverige är ett delikatessland tack vare alla duktiga förädlare och bönder. Reaktionerna på de inskickade produkterna är övervägande positiva, för att inte säga överväldigande, säger initativtagaren Pelle Agorelius som driver Husmansbord och Saxhyttegubben i Grythyttan tillsammans med sin fru Ewa.

Bedömningen skedde i Grythyttan vecka 38 och särskilda Hedersomnämnanden kommer att tillkännages på Sthlm Food & Wine-mässan på Stockholmsmässan 9-12 november. Sthlm Food & Wine är Nordens största konsumentmässa för mat och dryck. På mässan har Husmansbord en egen saluhall där ett antal olika Husmansborddiplomerade livsmedelsproducenter kommer att ställa ut.

Företagen som vunnit diplom för en eller flera utmärkta produkter och nominerats till hedersomnämnanden i Husmansbord Jakten på Sveriges bästa landskapsmat 2017 är som följer, utan inbördes rangordning:

Tre Sjöar Kök & Mejeri AB, Nora, Västmanland

Leksands Knäckebröd AB, Leksand, Dalarna

Mörsjö Deli/ Jämt Tugget AB, Ås, Jämtland

Mjälloms Tunnbröd, Ullånger, Ångermanland

Ola Westman, Mårdängs, Gävle, Gästrikland

Krokstorps Gård, Påarp, Skåne

Gunnarshögs Gård, Hammarhög, Skåne

Brännan Trädgård AB, Viken, Skåne

Petersborgs Gård, Smedstorp, Skåne

Sörgården Måla AB, Arboga, Västmanland

Rudenstams Bär & Fruktdrycker AB, Huskvarna, Småland

Fristorps Gård, Västra Tunhem, Västergötland

Lotta-Boden, Loos, Hälsingland

Slaktarkorv AB, Eldsberga, Halland

Nibble Lantbruk AB, Västerås, Västmanland

Larsvikens Lantbruk AB,Viken, Skåne

Malmö Chokladfabrik AB, Malmö, Skåne

Österlenkryddor AB, Köpingebro, Skåne

Enets marmeladeri, Värnamo, Småland

Sturkö frukt och bär, Sturkö, Blekinge

Mällby Lantgård, Hjälteby, Bohuslän

Kullabygdens Bakgård, Jonstorp, Skåne

Skånsk Chili, Landskrona, Skåne

Bergslagsdelikatesser, Lindesberg, Västmanland

ovan text är ett pressmeddelande från Pelle Agorelius AB


i72vaysuwbfkap6fnrcd.jpg

Orklas kontor på Svetsarvägen i Solna Business Park är ett snyggt och välvårdat kontor som har mer än bara yta. Orkla har skapat en mötesplats för fyra bolag där du redan i entrén möts av alla varumärken, allt från små plåsterförpackningar till ostbågspåsar i party size.

Orklas kontor är ett av 40-talet nominerade i tävlingen Sveriges Snyggaste Kontor 2017. I Solna huserar fyra företag från koncernen; Orkla Confectionery & Snacks, Pierre Robert Group, Orkla Wound Care och Orkla Care. Alla med välkända varumärken såsom OLW, Ballerina, cheez doodles, Grumme, Salvequick, Nutrilett m fl.

-Att byta kontor är en av de enskilt största energikickarna en organisation kan göra, dock nöjde vi oss inte med bara det utan valde att också utmana vårt befintliga sätt att arbeta. Att välja ett aktivitetsbaserat arbetssätt var inte givet till en början men vi såg att fördelarna övervägde och tog det modiga beslutet, säger Johan Hansson, projektledare för det nya kontoret.

Bolagen flyttade in i det aktivitetsbaserade kontoret i december 2016. Ett aktivitetsbaserat kontor innebär att du väljer arbetsplats efter vilken sorts arbete du ska utföra. Det finns helt tysta zoner, livligare platser för kreativt arbete och en mängd utrymmen som främjar samarbete och spontana möten.

– Allt eftersom vi arbetade med projektet blev det tydligt att vi valt rätt. Det bevisats nu inte minst i våra interna undersökningar efter inflyttningen där 8 av 10 av våra medarbetare är positiva till det nya aktivitetsbaserade arbetssättet och hur vi löst det med designen på kontoret, avslutar Johan Hansson

Tävlingen, som arrangeras av Lokalnytt, avgörs den 9:e november. Du kan vara med och rösta fram kontoret till vinst genom att besöka: http://ssk.lokalnytt.se/ Omröstningen börjar den andra oktober.

Yta: 4000 kvm
Antal anställda: 200
Inflyttning: December 2016
Arkitekter: Spectrum Arkitekter
Inredningsleverantör: Input Interiör
Fotografer: Janson Strong

ovan text är ett pressmeddelande från Orkla


zfccpc6jwkqcxfdwl8ht.jpg

Kladdkakspaj och Glutenfri havrekladdkaka med dulce de leche finns bland bidragen i årets upplaga av Kladdkakeracet, Arlas tävling för att hitta Sveriges godaste kladdkaka. Hela 90 bidrag slogs om de sex finalplatserna i tävlingen som avgörs den 14 oktober under Bak- & Chokladfestivalen i Stockholm.

Kladdkaka är ett av de mest omtyckta bakverken i Sverige och det mest eftersökta receptet på arla.se. Kladdkakeracet vänder sig till barn och unga mellan 10 och 14 år för att sprida bakglädje och uppmuntra till nya spännande kladdkakerecept. I årets upplaga har 90 recept skickats in.

Finalisterna har valts ut bland 15 semifinalister och kommer från hela landet. Bland recepten finns bland annat en Morotskladdkaka och en Kladdkaka med chokladbitar och smulpajscrunch.

– De inskickade tävlingsbidragen håller en otroligt hög nivå. Förra året såg vi en stark godistrend bland bidragen. I år är trenden snarare att kombinera kladdkakan med andra goda bakverk som t ex smulpaj, morotskaka och tosca. Det märks tydligt att kladdkaka är ett bakverk som inspirerar till kreativitet i köket, säger Ulrica Karlsson, projektledare för Kladdkakeracet.

Den stora finalen äger rum på Bak- & Chokladfestivalen på Stockholmsmässan i Älvsjö där finalisterna bakar sina kladdkakor live inför publik. Kladdkakeracet är uppdelat i två
30-minutersomgångar med tre deltagare i respektive omgång. En jury bestående av bland annat representanter från Arla och Bak- & Chokladfestivalen, samt förra årets vinnare av Kladdkakeracet, Miranda Westerlind, bedömer de olika tävlande bidragen.

Vinnaren av Kladdkakeracet kommer att få en plats i juryn under nästa års tävling. Samtliga finalrecept blir publicerade på arla.se och dessutom får finalisterna boken Lyckas med chokladav Magnus Johansson, ett diplom, en pokal samt tävlingskläder i form av Bak- & Chokladfestivalrock, förkläde och mössa.

Följande finalister tävlar i Kladdkakeracet 2017:

  • Majken Esse, 11 år från Glumslöv i Skåne
    Tävlingsbidrag: Kardemummakladdkaka med blåbär och frötosca.
  • Tora Nåvall och Ian Nåvall, 14 år och 10 från Norrköping i Östergötland
    Tävlingsbidrag: Kladdkaka med chokladbitar och smulpajscrunch.
  • Lovisa Sigfridsson, 14 år från Stockholm
    Tävlingsbidrag: Kladdkakspaj
  • Amanda Persson, 12 år från Malmö i Skåne
    Tävlingsbidrag: Morotskladdkaka
  • Ellanore Rollvén, 13 år från Bromma i Stockholms län
    Tävlingsbidrag: Glutenfri kladdkaka med dulce de leche.
  • Smilla Ahlqvist, 13 år från Enköping i Uppland
    Tävlingsbidrag: Kladdkaka med hallon, marshmallows och salted caramel.

Ovan text är ett pressmeddelande från ARLA


mt2uzn3ljtgmoq5uagdi.jpg

Louis Roederer Brut Premier tog hem världsmästartiteln vid The Champagne & Sparkling Wine World Championships 2017.

Champagnehuset Louis Roederer prisades flerfaldigt för sina viner vid senaste upplagan av The Champagne & Sparkling Wine World Championships 2017. Finaste utmärkelsen var världsmästartiteln för Brut Premier på magnumflaska i kategorin Non Vintage Blend. Kategorin spänner över alla världens mousserande viner, inklusive Champagne.

Dessutom vann Roederer flera priser inom kategorin Champagne, bland annat för Bästa Vintage Blanc de Blanc med 2010 Blanc de Blancs Magnum, bästa biodynamiska champagne med 2009 Cristal Brut Rosé, och bästa Deluxe Champagne Rosé med 2004 Cristal Brut Rosé i magnumflaska.

Vi är både glada och stolta över att ha fått alla dessa utmärkelser. De lyfter fram och berömmer vårt teams arbete och passionerade engagemang för att vidareutveckla vårt arv och skapa morgondagens champagner, säger Frederic Rouzaud, vd för Louis Roederer.

The Champagne & Sparkling Wine World Championships grundades 2014 av vingurun Tom Stevenson, med syftet att uppmärksamma mousserande viner från hela världen.

Här är alla vinnarchampagner från Louis Roederer:

World Champion NV Brut Blend: Louis Roederer NV Brut Premier (magnum)

Best Biodynamic Champagne: Louis Roederer 2009 Cristal Brut Rosé

Best Champagne Vintaged Blanc de Blancs: Louis Roederer 2010 Blanc de Blancs

Best Champagne Vintaged Rosé: Louis Roederer 2010 Brut Rosé (magnum)

Best Deluxe Champagne Rosé: Louis Roederer 2004 Cristal Brut Rosé (magnum)

Best NV Brut Blend: Louis Roederer NV Brut Premier (magnum)

Testa världmästarvinet!

I Systembolagets beställningssortiment finns den vinnande magnumversionen av Brut Premier:

Louis Roederer Brut Premier, 150 cl, 869 kr, Artnr: 77498

I ordinarie sortiment hittar du 75-centilitersflaskan av samma champagne:

Louis Roederer Brut Premier, 75 cl, 419 kr, Artnr 7602

Champagnen finns även på halvflaska och 3-litersflaska.

Ovan text är ett pressmeddelande från VIN UNIC


ytkf0yrp0vdukkfwsrqe.jpgFörra hösten vann frilansdesignern Martin Schmetzer Åbros designtävling där fansen tävlade om att ge Bryggmästarens ett helt nytt utseende. Nu, ett år senare, presenteras resultatet. Nya Bryggmästarens premiärvisas på Stockholm Beer & Whisky Festival och lanseras på Systembolaget i oktober.

Bryggmästarens är Åbros främsta premiumprodukt och är en serie hantverksöl som utvecklas och bryggs av Åbros egna bryggmästare. För att spegla all kunskap och smaker som är samlade i ölet utlyste Åbro i september 2016 en tävling för att uppdatera Bryggmästarens design. Bryggmästarensälskare över hela landet skickade in över 100 bidrag och tillslut korades Martin Schmetzer till vinnare av tävlingsjuryn. Under ett års tid har Martin tillsammans med Åbro jobbat för att färdigställa alla produkter.

– Det har varit en lång process och väldigt mycket jobb, men jag är jättenöjd med resultatet. Jag har fått vara delaktig genom hela projektet och det har inte kompromissats med designen längs vägen, vilket känns jättebra. Det ska bli jättekul att äntligen få presentera resultatet av ett års grundligt designarbete, säger Martin Schmetzer.

Bryggmästarens nya utseende lanseras på Stockholm Beer & Whisky Festival och kommer därefter börja lanseras på Systembolag och restauranger i oktober.

– Jag är oerhört nöjd med slutresultatet. I dess nya klädnad ser Bryggmästarens ut som det premiumöl det verkligen är. Den nya designen speglar på ett fantastiskt sätt det hantverkskunnande som kännetecknar Bryggmästarens, säger Henrik Dunge, vd och ägare i fjärde generation på Åbro Bryggeri.

Ovan text är ett pressmeddelande från Åbro


gltypi62zrovyvzqrzzl.jpg

Mottagare av Guldäpplet: Göran Göransson, Torsten Arvidsson, Sven Olsson, Gunilla Maccune, Lena Olsson, Ing-Marie Göransson, Kjell-Åke Edgarsson och Kurt Knast.

Årets Guldäpple delades i lördags ut till Föreningen Äppelmarknaden i Kivik för sina insatser att marknadsföra det svenska äpplet och för det unika samverkandet mellan odling, industri och kultur.

Varje år under Äppelmarknaden i Kivik delas Guldäpplet ut. Det är Äpplets Hus – kunskapshuset med äpplet i centrum – på Kiviks Musteri som delar ut utmärkelsen till en person eller organisation som utfört förtjänstfulla gärningar inom äpplets värld.

Årets Guldäpple tilldelades den ideella Föreningen Äppelmarknaden i Kivik. Äppelmarknaden kom till för att lyfta fram den svenska fruktodlarnäringen då importskyddet under stor debatt togs bort 1988. I år firades den för 30:e gången och har utvecklats till ett av södra Sveriges mest kända arrangemang. Priset mottogs under högtidliga former av åtta odlare som representerade upphovsmännen som var med från starten för 30 år sedan.

Juryns motivering för årets pristagare löd:
I en unik samverkan mellan odling, industri och kulturarbetare som engagerar en hel bygds föreningsliv och många andra intressenter, har Äppelmarknaden i Kivik blivit det kanske viktigaste navet i marknadsföring av det svenska äpplet”.

Ovan text är ett pressmeddelande från Kiviks Musteri AB


sowgi7bnsfy7kljdwyn3.jpg

Vitamin Well AB är stolt vinnare av Årets Produkt hos Pressbyrån samt nominerad till Årets Leverantör hos 7-Eleven.

Reitan Convenience utser varje år Årets Produkt samt Årets Leverantör hos sina tre butikskoncept Pressbyrån, 7-Eleven och 7-Eleven/Shell. För Årets produkt hos Pressbyrån går priset till Vitamin Well AB för NOCCO Caribbean.

Juryns motivering till priset löd: Produkten har skapat ett enormt engagemang bland köpmännen och även på sociala medier bland kunder som efterfrågat produkten. Försäljningssuccén blev snabbt ett faktum och en av våra bästa lanseringar under 2017 i en kategori som växer kraftigt i Servicehandel.

Priserna är ett bevis på ett nära samarbete med kedjorna, där leverantörerna flitigt arbetar med att ta fram produkter och varor som passar extra bra i butikskoncepten.

– Vi är otroligt stolta och glada för priserna som räknas bland de största man kan vinna inom svensk servicehandel, säger Henrik Krantz, försäljningschef, Vitamin Well.

Vitamin Well AB är även nominerad till priset som Årets Leverantör hos 7-Eleven och vinnaren utses vid Reitans Riksmöte årsskiftet 2017/18.

Ovan text är ett pressmeddelande från Vitamin Well


m24pi8w1qg5uxh7vlsoa.jpg

Evimetrix korar varje år Sveriges starkaste varumärken via sin undersökning Evimetrix Swedish Brand Award. Utmärkelsen får det varumärke som har den starkaste kombinationen av kännedom och nöjda kunder. I kategorin snabbmat är Max vinnare även i år 2017.

– Varje dag möter vi nöjda kunder och blir glada av det, men självklart känns det extra speciellt att få ett erkännande på det här viset, säger Tobias Karlsson Malmborg, marknadschef på Max Burgers. Tack alla gäster och tack alla medarbetare på Max som är en stor del av den här utmärkelsen.

Närmare 1200 konsumenter har gett omdömen om Max som varumärke där Nöjd Kund Index har vägts samman med varumärkeskännedom. För undersökningen i sin helhet har Evimetrix fått in närmare 100 000 omdömen från 6 500 konsumenter som har bedömt 500 varumärken i 35 branscher.

Ovan text är ett pressmeddelande från Max Hamburgare AB


 

fhqayj6c5ezqtwiyjjqo.jpg

De hade räknat ut sig själva från arbetsmarknaden. Men 2014 öppnade de Le Mat Åkers Rune Station i Åkersberga – ett Bed & Breakfast med 20 rum och konferensmöjligheter. Idag är de elva anställda och prisade för att de är en förebild för andra arbetsintegrerande sociala företag.

Många års sjukskrivning – det hade deltagarna i gruppen som påbörjade en kooperatörsutbildning med inriktning på att starta ett Bed & Breakfast gemensamt. En del hade aldrig någonsin haft ett arbete. Nu, fem år senare, är Le Mat Åkers Rune Station i Åkersberga utanför Stockholm ett etablerat B&B med elva anställda, 20 rum och  konferensmöjligheter.

På Stora sociala företagsdagen fick kooperativet ta emot SKOOPIs*  utmärkelse ”Årets arbetsintegrerande sociala företag”.

”Tillväxt – en fördubbling av antalet anställda de senaste åren – och offensiv satsning på kompetensutveckling gör dem till en förebild och inspiration för andra Arbetsintegrerande sociala företag**”, skriver Skoopi i motiveringen.

– Det är ingen dans på rosor men utmärkelsen ger oss en en extra skjuts i vårt arbete  säger Jenny Kowalewski som som numera är ordförande i kooperativet och som tog emot priset. Hon var också den som var utbildare och projektledare när alltsammans startade 2012.

– Alla kooperatörer hälsar att de känner sig mycket stolta över utmärkelsen, fortsätter hon.

Le Mat är ett så kallat social franchising-koncept. Franchising, att nyttja redan beprövade affärsidéer, underlättar starten av sociala företag. Ordet ”social” betyder just att franchisingen har sociala mål. Ett annat viktigt kriterium för social franchising är att de olika företagen i kedjan har ett demokratiskt inflytande över det gemensamma konceptets utveckling.

Vägen ut! kooperativen och Coompanion har – tillsammans med europeiska partners – utvecklat franchisingkonceptet Le Mat Sverige utifrån en italiensk modell. Le Mat finns numera förutom i Åkersberga även i Partille och Göteborg.

Årets andra pristagare Ronney Olsson från Samordningsförbundet Gävleborg, fick utmärkelsen 2017 års  främjare av arbetsintegrerande sociala företag. Han har visat att samordningsförbund kan spela stor roll när det gäller att tydliggöra för bland andra kommuiner vilken vinst arbetsintergrerande sociala företag är för både människa och samhälle.

*Skoopi är de arbetsintegrerande sociala företagens intresseorganisation

**Sociala företag är företag som har hållbarhet som främsta mål. De arbetsintegrerande sociala företagen (ASF) syftar till att skapa möjligheter och jobb för personer som av olika anledningar har svårigheter på arbetsmarknaden.

Ovan text är ett pressmeddelande från Coompanion


 

fi4hmqw7wkjycar5cl2b.jpg

Nu är vinnaren i SM i matlagning utomhus 2017 korad. Vid helgens final på Billingen i Skövde utsågs laget Family till svenska mästare i matlagning utomhus 2017.

Det vinnande laget bestod av: Karl-Johan Beckman, Skövde, Erik Beckman, Jönköping och Andreas Lidenfors, Stenungsund.

De tre rätterna som laget tillagade över öppen eld under tre timmar var:

Förrätt: Rökt gös med eldad rödbeta, brynt smör med ägg, ost från Almnäs och blomsterkrasse

Varmrätt: Honungsglaserad kyckling fylld med trumpetsvamp, lök o timjan. Brässerat kycklinglår med brynt kål o grädde, smörad buljong, picklade trattkantareller i verjus samt grönkål.

Dessert: Eldad äppelkompott med sabayonne på äppelmust, gräddfil, krispig spelt, råhyvlat äpple och ängssyra.

Juryns motivering löd: ”Trots regn och rusk levereras tre mycket proffsiga kompositioner: supergoda, fräscha, snygga och kreativa rätter. En solklar vinnare!”

– Vi har en vinnare som verkligen stack ut och levererade tre mycket proffsiga rätter, säger juryns ordförande Carina Brydling strax efter att hon presenterat det vinnande laget.

En stor publik strömmade till Sweden Outdoor Festival på Billingen där SM i utomhusmatlagning var en av lördagens många aktiviteter. Publiken fick följa de totalt 13 lagen som deltog i tävlingen och som mot slutet ställdes inför utmaningar med störtregn och hagel.

– Tävlingen har fungerat väl trots det tuffa vädret på eftermiddagen och alla de tävlande lagen höll hög klass, säger tävlingsledare Sven-Erik Larsson från Lokalproducerat i Väst. Han fortsätter: – Vi har under dagen fått flera frågor om hur man kan vara med och tävla nästa år, så då hoppas vi på ett ännu större intresse.

Ovan text är ett pressmeddelande från Next Skövde


hi6jv8qfymf7b2jvpieb.jpgNu står det klart att det blir Sebastian Gibrand som ska representera Sverige i världens mest prestigefyllda tävling för kockar. Gibrand lyckades efter upplagning av en vegetarisk rätt och en lammrätt vinna i oerhört hård konkurrens över de övriga sex välmeriterade kandidaterna och därmed ta hem vinsten i Bocuse d’Or Sverige.

Efter kriterierna komposition, smak, presentation och teknik var Sebastian Gibrand den bästa kandidaten enligt årets jury. Som vanligt bestod juryn av några av Sveriges främsta kockar däribland Henrik Norström, Markus Aujalay, Mathias Dahlgren och Adam Dahlberg. Dessutom hade juryn förstärkning av Philip Tessier, coach för Team USA som vann guldet i Bocuse d’Or 2017. Vinsten innebär att Sebastian ska tävla för Sverige i Bocuse d’Or Europe, Kock-EM, som avgörs i Turin i juni 2018. Tävlingen i Turin är en kvaltävling till Kock-VM, Bocuse d’Or i Lyon, 2019 där 24 nationer ska mötas.

– Presentationer i världsklass har verkligen levererats från samtliga kandidater, vilket bådar gott inför de internationella tävlingarna. Nu ska vi skapa det team som ska hjälpa Sebastian att ta Sverige till VM, säger Henrik Norström, President i Svenska Bocuse d’Or Akademien och juryns ordförande.

Juryns motivering lyder:

Han har med stor teknisk skicklighet lagat och presenterat två mycket välkomponerade rätter. Utförandet av teamet med kandidaten i spetsen var exemplarisk, maten var fantastisk med goda välbalanserade smaker och hade den kvalitet vi söker. Redan nu har de visat på en väldigt hög matlagningsnivå, energi och kämparglöd som kan ta oss långt i de kommande utmaningarna.

Sebastian Gibrand är ursprungligen från Helsingborg men bor sedan flera år i Stockholm. Han har ett förflutet från bland annat Oaxen Krog & Slip och Studio Franzén. Sedan 2011 driver han sin egen konsultverksamhet Gibrands Gastronomi i Stockholm.

Vinnarrätterna

Gibrands vegetariska vinnarrätt var en kål- och sellerisnurra med variation på kål, bakad äggula fylld med Karl-Johansvamp, skogskantereller samt brynt kålbuljong smaksatt med svamp. Sebastian serverade sedan höstlamm från Älmhult med inspiration från Skåne och Provence. Kryddbakad bog med svamp och friterad bringa. Tomat i variation med ramslökskapris, potatis fylld med fårost- och potatiskräm med timjan och krispig potatis. Till det en lammsky smaksatt med savagningvin och olivolja.

Juryn:

Henrik Norström (President Svenska Bocuse d’Or Akademien), Markus Aujalay, Mathias Dahlgren, Stefan Karlsson, Stefano Catenacci, Alexander Sjögren, Peter Jälksäter, Fredrik Eriksson, Per Lundin, Frida Rönnlund samt Phlip Tessier, coach för Team USA som tog guld i Bocuse d’Or 2017.

Ovan text är ett pressmeddelande från Gastronomi Sverige AB


wkx9ry3yg5p6qaxjqwfk.jpgHär är företagen som tävlar om krogföretagens nya superpris.

Finalisterna i det nyinstiftade priset Årets Arbetsplats 2017 är:

Mat- och dryckesavdelningen på Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby.

Hantverket Mat&Bar i Stockholm

Sigtunahöjden Hotell & Konferens AB i Sigtuna

Priset delas ut under 10-årsjubilerande Restauranggalan som äger rum på Cirkus i Stockholm 16 oktober och tidningen R&S och Jonas Sundin och Lars Larssson, Majola Restaurangkonsult, är initiativtagare till studien och priset.

– Det finns massor av otillsatta tjänster i branschen. Det finns massor av människor som älskar yrkeslivet på krogen, men personalomsättningen är trots det hög. Vi frågade oss varför ekvationen inte går ihop och började jakten på de bästa arbetsplatserna på landets restauranger, säger Lisbeth Rauden, chefredaktör på branschtidningen RS Restauranger & Storkök.

Till grund för det nya priset ligger en unik nationell studie som tagits fram av tidningen R&S tillsammans med bemanningsföretaget Majola. Den nationella studien är baserad på frivilliga enkätundersökningar där 250 restaurangföretag i Sverige deltagit.

Studien har genomförts i flera steg; från undersökning med frågor om arbetsmiljö, ledarskap och företagskultur till djuplodande enkät bland medarbetarna på arbetsplatsen. Utifrån resultatet av enkäten har en bedömning och analys genomfört. De tre finalföretagen har rankats högst och utmärkt sig inom arbetsvillkor, ledarskap och företagskultur.

Nu ska juryn besöka de tre nominerade arbetsplatserna för att samla in kompletterande uppgifter både genom bokade möten och ”mystery guest”-besök.

Informationen från de avslutande besöken kommer sedan att analyseras för att utse en vinnare.

– Det handlar inte bara om att utse en vinnare utan också om att beskriva vad som skapar bra arbetsplatser och visa på de goda arbetsgivarnas strategier. Vi gör detta för att gå till botten med rekryteringsproblematiken, visa på de goda förebilderna och därmed ge konkreta exempel på vad man faktiskt kan göra för att lyckas rekrytera och behålla personal. God företagskultur ger bättre gästupplevelser och ökad lönsamhet, säger Lars Larsson, Majola.

Enkäten, som psykologer på Konsultföretaget Wildfire upprättat, är genomförd av Quicksearch och svaren är anonyma. En sammanfattning av den nationella studien presenteras i en rapport i samband med utdelningen av priset Årets Arbetsplats.

Ovan text är ett pressmeddelande från Mentor Communications


 

al2k9jdgditpr5xz6smm.jpg

Jonas Alvin från Stångs magasin i Linköping är Årets Ekokock.

– Det känns fantastiskt. Jag har alltid varit intresserad av att laga mat med ett hållbarhetstänk. På Stångs är vi KRAV-certifierande och satsar stenhårt på lokala leverantörer och producenter. Det känns väldigt bra att vinna det här priset, både för mig och för restaurangen, säger Jonas Alvin.

Fyra ekokockar från KRAV-certifierade restauranger gjorde i fredags upp om titeln Årets Ekokock 2017 på matmässan MAT 2017 i Växjö. Deras uppdrag: Att på två timmar laga en modern restaurangrätt med fokus på rotfrukter från en lokal KRAV-bonde och en ekologisk mjölkprodukt från Arla. Jonas Alvin imponerade mest på juryn med sin rätt av rostade gulbetor serverade med gulbetskräm, blåmusslor, puffat bovete, picklad rättika och stekt sallad.

– Jag valde blåmusslor för att det är bra för både hälsan och miljön, och det verkade uppskattas av juryn, säger Jonas.

Årets Ekokock anordnas för fjärde året i rad av föreningen Ekokockar på uppdrag av KRAV.

– Det är härligt att se kockarnas genuina engagemang för hållbart producerade råvaror och hur tävlingsuppgiften inspirerar dem att tänka på helheten när de komponerar sina rätter. De ekologiska råvarorna har tagit klivet in i finrummet de senaste åren, ett kvitto på det är att många restauranger visar att de ligger i framkant genom att KRAV-certifiera sig, säger Cecilia Lenbäck, tf Försäljningschef på KRAV.

Totalt finns mer än 1 200 KRAV-certifierade restauranger i Sverige. Restauranger kan KRAV-certifieras på tre olika nivåer för att visa matgästerna hur stor del av restaurangens mat som är tillagad med godkända råvaror. Ju mer godkända råvaror, desto fler stjärnor i märkningen är ifyllda:

  • En stjärna = minst 25 % godkända livsmedel eller 15 godkända produkter
  • Två stjärnor = minst 50 % godkända livsmedel
  • Tre stjärnor = minst 90 % godkända livsmedel
  • Fotograf Embla Måneld.

ovan text är ett pressmeddelande från Arla


rbhrmvtgtpsllfq8ixjg.jpg

Om en dryg månad utses vinnarna i Svenska Designpriset för 11:e året i rad. SIA Glass har blivit nominerade i två kategorier; Bildkommunikation – foto samt bildkommunikation – rörlig bild/video, tillsammans med reklambyrån Lundberg&Co.

Bildkommunikation – rörlig bild/film

Reklamfilmerna som visas på TV4’s analoga och digitala kanaler har banat väg för det renodlade manér som SIA Glass numera utgår ifrån i all sin kommunikation. – Vi har medvetet valt att låta glassen spela huvudrollen och ramat in filmerna i vitt som är starkt förknippat med varumärket genom våra förpackningar, säger Stefan Carlsson – marknadschef och vice VD på SIA Glass. Samtidigt har vi vävt in humoristiska budskap kring vardagliga situationer som är värda att fira – stunder när livet leker.

Bildkommunikation foto

Företagets inspirationsbilder är skapade i enlighet med vårt rörliga material. Vitt, elegant – med glassen i fokus. Smakerna kommuniceras med hjälp av humoristiska detaljer som lämnar en del åt fantasin.

Tack vare ett nära samarbete med med Niklas Brodd – Creative director på Lundberg&Co samt fotografen Lasse Åkerström, har vi hittat en personlig stil och känsla som vi är väldigt stolta över, menar Stefan.

Om det blir något pris utav dessa två nomineringar återstå att se. Den 19:e oktober avgörs tävlingen på Rondo i Göteborg.

Röstningen är öppen från och med 11:e september via: http://www.designpriset.se/

 

Ovan text är ett pressmeddelande från Sia Glass


d05mgt67a0o5tmc7xlpt.jpg

Delicato har historiskt sett prisats för sin kommunikation – både med Guldägg och med Svenska Designpriset. 2017 är det dags igen – Delicato vann ett nytt Guldägg tillsammans med reklambyrån DDB och lägger nu en nominering till Svenska Designpriset till listan. Varumärket har sedan 2015 fått en ny varumärkesidentitet som fått en mycket positivt genomslag och det är i kategorin ”Identitetsdesign” som nomineringen nu är gällande.

”Delicato har fikamarknadens starkaste varumärke och vi är väldigt glada och stolta över att Delicato kan bidra till skapa en godare gemenskap genom fika” säger Sofia Brandberg, marknadschef Delicato. Vidare menar Sofia Brandberg att nomineringen till Svenska Designpriset är ett fint erkännande som hela företaget tillsammans med partners glädjs åt.

http://www.designpriset.se/rostning.php

Svenska Designpriset är en tävling i design som är öppen för alla som arbetar med grafisk design, formgivning och inom liknande kreativa områden. För att alla ska ha möjlighet att delta har vi delat in tävlingen i Redaktionell, Information, Identitet, Reklam, Digital, Bild och Event med vardera underkategorier. Sammanlagt blir det tjugofem olika tävlingskategorier samt Juryns pris, Årets Våghals och Svensk Design Hedersgalleri. Tävlingen arrangeras av Batteri Kommuikation.

Följande är ett pressmeddelan från Delicato


 

kht1kb8lzlhray7sqtue.jpg

Fine Dining i Street Food. Det är vad som vann Food Truck-SM 2017. Under lördagen avgjordes Food Truck-SM tillsammans med Sthlm Street Food i Kungsträdgården. Vann gjorde Indian Street Food med sin vegorätt.

Tävlingen startade tidigt på lördagsmorgonen. Alla food trucks tävlade i olika kategorier: burgare, mat i hand/bröd, mat på tallrik samt vego.

Kategorivinnarna gick sedan vidare till final och det blev en spännande upplösning på tävlingen. Till slut var det Indian Street Food som fick hyllas av den stora publiken i Kungsträdgården.

Juryns motivering:
Ny twist på klassisk rätt. Bra tryck i smakerna. Fine dining i street food. En totalupplevelse.

Finaljuryn bestod av:
Fredrik Eriksson (ordförande)
Ingela Stenson
Mattias Larsson
Elisabeth Johansson
Fredrik Rosell

Resultat Food Truck-SM:
1) Indian Street Food (Vego)
2) Irvin’s BBQ (Mat som serveras i hand/bröd)
3) Joppes Food (Mat som serveras i hand/bröd)

Övriga finalister:
Ganarly Burger (Burgare)
Brisket and friends (Mat på tallrik)

Sthlm Street Food fortsätter under hela lördagen. Där finns samtliga deltagare i Food Truck-SM på plats.

Ovan text är ett pressmeddelande från Stockholmsmässa!


ridmesltqymx2r0mouve.jpgNu är de sista lagen klara för SM i matlagning utomhus. Vid helgens deltävling i Skellefteå kvalificerade sig två lag till finalen i Skövde den 16 september.

De två lagen är:

Kiruna Fristylers som består av Johan Lans och Anton Martinsson, två lappländska kockar med vilt i blodet. Deras vinnarmeny bestod av en tartar på vildfångad fjällröding till förrätt, reninnanlår med glödbakade rotsaker till varmrätt och till efterrätt blåbärspannkaka med vilda bär.

MMT (Malå Möter Thailand) som består av Ralf Holmberg och Fredrik Khm Cri Sundström, båda kockar och hemmahörande i Umeå. Menyn som placerade dem på andra plats var samisk rödingsoppa med barkbröd till förrätt, en varmrätt bestående av blåbärsmarinerat reninnanlår med kornmjölsgnocci och till efterrätt mjölk- och honungskokt tunnbrödscrepé.

– Deltävlingen i Skellefteå var väl genomförd och alla de tävlande lagen höll hög klass, säger Sven-Erik Larsson från Lokalproducerat i Väst som var på plats i Skellefteå.

Nu väntar nya utmaningar för de två lagen när de ska tävla i finalen i Skövde den 16 september.

– Det ska bli spännande att se hur de vinnande lagen laddar om för att hantera den västsvenska råvarulistan, avslutar tävlingsledare Sven-Erik Larsson.

Ovan text är ett pressmeddelande från Skövde Next


xt8sm3e7lk3kg4ffjzyy.jpg

Stora Turismpriset delas årligen ut till en aktör som har gjort föredömliga insatser i nytänkande, internationalisering, kvalitet och hållbarhet för att utveckla turismen i landet. Svenska Kulturpärlor nomineras nu som Sörmlands kandidat i tävlingen. Prisutdelningen sker den 7 december i Stockholm.

– Fantastiskt!, kommenterar Svenska Kulturpärlors VD Fredrik Åström nomineringen. – Det här är landets kanske finaste pris i dom här sammanhangen och att lyftas fram som nominerad känns som att vinna förstapriset, fortsätter Fredrik.

Familjen Åström driver ett flertal hotell och konferensanläggningar i Sörmland, däribland Dufweholms Herrgård, Gripsholms Värdshus och Södertuna Slott. Alla historiska byggnader som idag erbjuder moderna mat- och boendeupplevelser av högsta kvalitet.

Ur motiveringen:

”Svenska Kulturpärlor som ägs och drivs av Fredrik Åström med familj är ett inspirerande föredöme för hur man genom långsiktigt, medvetet och innovativt arbete erbjuder kvalitativa upplevelser med stark koppling till den sörmländska och svenska kulturen. Utifrån ett brett samarbete med näringsliv och andra aktörer och med starkt fokus på hållbarhet och besökarens helhetsupplevelse är ”Kulturpärlorna” besöksmål av internationell rang”.

Ovan text är ett pressmeddelande från Svenska kulturpärlor


 

Annonser
%d bloggare gillar detta: