Nyheter öl

aitebtw4spug8nwn8kgx-1.jpg

Varje år släpper Fuller’s sitt populära lagringsöl Vintage Ale, men inget år är det andra likt. Så heller inte till årets lansering. För Vintage Ale 2017 har Fuller’s nya bryggmästare använt sig av amerikansk humle tillsammans med brittisk malt och givetvis bryggeriets egen jäst för att skapa en helt ny twist på ölet. Fuller’s Vintage Ale lanseras 8 december.

Fuller’s Vintage Ale är ölet som producerats årligen sedan 1997 och årets upplaga är den 21:a bryggningen men också den första av Fuller’s nya bryggmästare Georgina Young. Varje bryggning är unik i sig och är aldrig den andra lik, så även för årets bryggning. Här är Georgina valt att använda sig av en helt ny kombination av malt och humle. Den amerikanska humlen Denali bidrar med toner av ananas, citrus och tall vilket också ger ölet en mild tropisk ton för första gången. Den brittiska malten Laureate är också en nyhet i bryggningen för Fuller’s och skapar en spännande ny öl.

– As the new Head Brewer, this 2017 edition of Vintage Ales champions a new American hop variety Denali, used to give the beer a citrusy, pine-like flavor and a new British malt variety Laureate. Combined with trusty British hops Target and Goldings, out 21st Vintage Ale is a well-rounded and balanced beer with Fuller’s yeast adding the orange, marmalade characters to it, berättar Georgina Young, bryggmästare på Fuller’s.

Vintage Ale kan avnjutas på egen hand eller tillsammans med rätter som grytor och pajer eller varför inte till en brittisk klassiker; Sticky Toffee Pudding. Ölet passar också mycket bra till ostar, istället för ett glas portvin.

Kort fakta om Fuller’s Vintage Ale

Sedan 1997 har Fuller’s bryggt sin Vintage Ale och varje bryggning är unik. Till varje år tar bryggmästaren fram ett nytt recept, utifrån de bästa ingredienserna som går att få tag på vid tidpunkten, för att skapa en strong ale med komplex karaktär. När ölet släpps på marknaden går det att dricka direkt med eftersom Fuller’s buteljerar ölet med jästen så fortsätter ölet att utvecklas långt efter sitt bästa före datum som är satt på 10 år. Den andra jäsningen på flaskan bidrar till den komplexa karaktär och smakprofil som är Vintage Ale. För den som vill lagra sin Vintage Ale bör de förvaras stående på en mörk och sval plats, temperaturen ska inte gå under 2 grader men heller inte över 25 grader.

Varje flaska av Vintage Ale är numrerad. Gamla årgångar är nästan omöjliga att få tag på, än så länge har ingen gammal årgång lanserats i Sverige utan den som vill lägga vantarna på en gammal årgång har störst chans att göra så i England.

Fuller’s Vintage Ale 2017

Tillfällig lansering 18 000 flaskor

Lanseringsdag 8 december

Art.nr 99925

Pris 64,90 kr

 

Ovan text är ett pressmeddelande från Arvid Nordquist Vin & öl


mqzppekobmrjsmrdfqch.jpg

I december släpps det allra sista ölet med Jessica Heidrich som Head Brewer för S:t Eriks Bryggeri. Det blir en officiell hyllningsöl för hennes insatser inom det egna bryggeriet samt för ölutvecklingen i Sverige och världen. Med S:t Eriks Vesper Ale går Jessica Heidrich tillbaka till rötterna i den belgiska klostertraditionen.

S:t Eriks Bryggeri var ett av Stockholms mest moderna ölbryggerier under andra hälften av 1800-talet. Hundra år senare återuppstod S:t Eriks igen som ett mikrobryggt öl med Jessica Heidrich som Head Brewer. Under sina sju år på S:t Eriks skapade hon över 80 unika öl i alla tänkbara stilar och vann fler blindprovningar på Systembolaget än någon annan bryggare. Många av ölen belönades även med svenska och internationella priser. Jessica Heidrich genomförde även ett flertal innovativa bryggsamarbeten för S:t Eriks med världsberömda bryggerier i bland annat England, USA och Nya Zeeland.

– Det har varit en fantastisk och omtumlande resa att återstarta och skapa nya öl för S:t Eriks Bryggeri, säger Jessica Heidrich. Genom mitt jobb har jag fått uppleva en värld fylld av passionerade och välkomnande människor. Att få realisera mina idéer och slutligen se färdiga öl på Systembolagets hyllor, restauranger samt i folks hem har varit en enorm ära.

S:t Eriks Vesper Ale lanseras 1 december i ordinarie sortimentet och är den sista ölen som Jessica Heidrich skapat för S:t Eriks. Den har upphöjts till officiell hyllning till Jessica från det egna bryggeriet. Både för hennes arbete inom S:t Eriks Bryggeri men också för utvecklingen av modernt craftöl i Sverige och världen.

– Vi vill tacka Jessica Heidrich för den enorma insats som hon gjort, säger Marcus Friari, Brand Manager på S:t Eriks Bryggeri. Utifrån den stabila grund som hon lagt kommer vårt bryggteam fortsätta att skapa innovativa och balanserade öl för medvetna ölkonsumenter i både Stockholm och i resten av landet.

I samband med lanseringen av S:t Eriks Vesper Ale genomförs även en större designförändring för S:t Eriks där den tidigare champagneformade flaskan uppdateras. Genom en nyutvecklad och betydligt lättare flaska minskas miljöpåverkan samtidigt som dryckesupplevelsen höjs. Etiketterna får även ett nytt utseende med närmare koppling till S:t Eriks historia som framstående Stockholmsbryggeri.

 

BRYGGMÄSTARENS KOMMENTAR:
Vesper är latin och betyder afton. Det är även namnet på den första stjärnan som syns på kvällshimlen samt munkarnas aftonsamling. Vesper passar därför ett öl som bryggts med de stora belgiska munkölen som ledstjärna. Bland mina absoluta favoriter inom starka ölstilar finns den gamla donker hoge gisting-bieren, med ikoniska ölet Gulden Draak som likriktare. Det är ett öl med fantastiskt vackra aromatiska toner av karamell, brunt socker, kaffe, lakrits och bruna bananer. En belgiskt strong ale skall vara mustigt söt, men får inte vara sliskig. Balansen mellan maltsötma, kryddiga toner från jästen och beska är ett konststycke och det är lätt att halka över till ena eller andra sidan. Vilken sida som gäller är något som belgiska och amerikanska bryggare aldrig kommer att komma överens om. Som svenska bryggare försöker vi att hålla oss balanserat neutrala. 

Jessica Heidrich, Head Brewer S:t Eriks Bryggeri

S:T ERIKS VESPER ALE

Doft och smakMörkt brunröd till färgen med tjock vit skumkrona. Stor, varm, komplext karamellig doft med inslag av torkade bananer och kryddiga toner från jästen. Ett öl med varm och lång eftersmak med inslag av lakrits. Sött, men inte sliskigt.

ServeringstipsS:t Eriks Vesper Ale avnjutas sakta i lugn och ro. Passar utmärkt på egen hand men är även fantastisk i kombination med ädelost eller några belgiska trappistostar. Servera gärna i ett stort rödvinsglas eller konjakskupa som fångar de fina fruktiga aromerna och kryddiga fruktigheten från jästen.


STIL: Belgisk dark strong ale
FÄRG: Ofiltrerat mörkt rödbrun
RÅVAROR: Ekologisk pilsner- samt tre olika sorter ekologisk karamellmalt. Humlet består av ekologisk Perle
ALKOHOLHALT: 8,5 procent
SÄSONG: Ordinarie sortiment med lansering 1 december 2017
ARTIKELNUMMER: 1482-03
PRIS: 25,90 kr för en flaska 33 cl

Ovan text är ett pressmeddelande från Galatea


Parabola 2017, Firestone Walker

2 000 flaskor av ett av världens mest eftertraktade öl för första gången i Sverige. Ölet heter Parabola – en Russian imperial stout som bland annat blev utsedd till vinnare i kategorin People’s Choice Award under Stockholm Beer & Whisky Festival i oktober 2017.

Parabola, som bryggs av Firestone Walker Brewing Company i Kalifornien, lagras under ett års tid på bourbonfat innan det buteljeras. Ölet lanseras endast en gång om året och för första gången släpps det även i Sverige i limiterad upplaga.

Med en doft som är full av rostad malt, ekfat och vanilj och smak av choklad, vanilj, kryddor, ek och bourbon skapas en balanserad och elegant finish.  Detta uppskattades under årets Stockholm Beer & Whisky Festival, en av världens största ölfestivaler, då Parabola vann guld i den nyinstiftade tävlingen People’s Choice Award. Totalt 1 512 olika ölsorter bedömdes av 749 av festivalens besökare. Vinnare blev det öl som fått bäst betyg i öl-appen Untappd under mässans fyra första dagar. Firestone Walker fick dessutom silver i kategorin Special Ale British Style för sin Double Barrel Ale och ett brons i kategorin Session IPA för Easy Jack IPA.

– Firestone Walker har fått en fantastisk start i Sverige och det är väldigt kul att se att svenska öldrickare uppskattar våra öl, allt ifrån mer lättdruckna sorter som Easy Jack till våra specialöl som Parabola och Stickee Monkey, säger Adrian Walker, exportchef på Firestone Walker.

Klockan 10:00 den 2 november släpps de 2 000 eftertraktade flaskorna till försäljning på systembolaget.se. Parabola säljs i 355 ml-flaskor, kostar 118:70 kr och har beställningsnummer 11211. Max 2 flaskor per person kan beställas. Easy Jack och Double Barrel Ale kostar 25:90 kr och har beställningsnummer 88000 och 88243.

Om Firestone Walker Brewing Company
Firestone Walker grundades 1996 av svågrarna Adam ”The Bear” Firestone och David ”The Lion” Walker. Idag är de ett av USA:s och världens ledande bryggerier av hantverksöl och kan som enda bryggeri stoltsera med att ha vunnit priset Mid-Size Brewery of the Year på Great American Beer Festival och World Beer Cup hela 4 gånger. Firestone Walker finns sedan ett år tillbaka att få tag på i Sverige och de fortsätter sitt uppdrag med att sprida ”the beer gospel”. Firestone Walker distribueras av Spendrups Bryggeri på den svenska marknaden. www.firestonebeer.com

Ovan text är ett pressmeddelande från Spendrups


lyhzraawdvns2lhibht9.jpg

Den populära och lagringsdugliga Imperial IPA från Fuller’s tar åter plats på Systembolagets hyllor den 3 november. Ölet togs fram i samarbete med den brittiska ölskribenten Melissa Cole och har sedan dess varit en årlig lansering från byggeriet. Resultatet blev en kraftfull stout med toner av mörk choklad, körsbär och en blommigt bitter eftersmak som vidareutvecklas i flaskan under lagring.

Samarbetet mellan Fuller’s och den brittiska ölskribenten Melissa Cole som inleddes 2013 blev snabbt en succé efter första lanseringen av Fuller’s Imperial Stout. Sedan dess är ölet en stående säsongslansering med många trogna fans.

– The inspiration for this opulent beer was to make an adult Turkish Delight. The size of the Fuller’s brewery was quite daunting for me, so working with the team there was both fun and humbling. We’ve created what I think is an immensely elegant, rounded and smooth Imperial Stout, that will not only drink well now, but I think is worth buying a few extra bottles to tuck away as it will age extremely well too, berättar Melissa Cole.

Fuller’s Imperial Stout en kraftfull stout gjord för att konsumeras vid köp och för lagring. Det som är spännande med ölet att det fortsätter att vidareutvecklas i flaskan. Bäst före datumet är satt till 2027 så den som är tålig kan få avnjuta flera smaknyanser av detta öl genom att öppna flaskor över en längre tidsperiod. Ölet är alkoholstarkt på 10,7 % men alkoholen är väl integrerad i smaken som är stor och kraftfull med inslag av sirap, röda bär och bränd malt. Eftersmaken är lång med viss sötma, smörkola och syrligt fruktgodis.

Ölet är bryggt enligt samma tradition som när de berömda Londonbaserade ölsorterna skeppades till de baltiska staterna under 1800-talet. Ölet är framtaget i samarbete med ölförfattaren Mellissa Cole och har en unik twist. Under hennes ledning adderades centennialhumle under bryggningen, en humle som har en mycket aromatisk blommig karaktär, något som förhöjts med att man adderat rosenknoppar under mognaden.

Ovan text är ett pressmeddelande från Arvid Nordquist Vin & öl

xperhotelsandtable_logo.png


q5x1xxvjwea0p65tf2hx.jpg

Det började med honung, pepparkaka och rent guld – och fortsätter med ren och skär träsmak. Nu lanseras Ligna Hornstull som är det sjätte ölet i Hornstullsserien. Ligna är inspirerat av ett nedlagt snickeri i området och har dessutom en etikett av sandpapper.

Redan 1870 var Ligna ett snickeri vid Hornsgatan som växte till ett av Södermalms sista småskaliga industriområden med sina skrotlager, snickerier, verkstäder och brädgårdar. Ligna blev sedan namnet för hela arbetarområdet vid nuvarande Drakenbergsparken. Nu får Lignanytt liv i och med ölet med samma namn. Med inspiration från snickeriet ochHornstulls långa hantverkstradition drivs nämligen årets öl signerat Hornstulls Bryggerisällskap helt på trä. Ligna bryggs med härliga klotsar av amerikansk rostad ek, har därtill en robust ceder och är dessutom silad genom sågspån och slutligen lagrat på ekfat. Flaskan på hela 75 cl har en etikett av sandpapper och kommer i en exklusiv pappkartong bäddad med träull. Endast 300 flaskor kommer att finnas till försäljning.

– När vi började brygga öl till Hornstull hade vi ingen aning om vad som skulle representera Hornstull smakmässigt. Inför detta öl valde vi att blicka tillbaka i Hornstulls historia och fastnade för sågverket Ligna och med det ett nedlagt arbetarområde som gett namn åt Lignagatan. Det har vi försökt att översätta i en smak, säger Sara Falkevik, marknadsansvarig på HORNSTULL.

Träbärsen Ligna Hornstull är ett öl som är god att dricka idag, som kan lagras och slutligen bara blir bättre med tiden. Bakom ölet står som vanligt handelsplatsen HORNSTULL och PangPang Brewery som tillsammans utgör Hornstulls Bryggerisällskap.

Fakta: Ligna Hornstull är en Imperial stoutsom tappas i en limiterad upplaga om: 300 flaskor. Ölet är ofiltrerat, opastöriserat, innehåller levande jästceller samt buteljeras och får etikett för hand, Alkohol: 11%, 75 cl. Finns i Systembolagets beställningssortiment från 30 oktober. Pris: 149 kronor. Artikelnummer: 81206-01. Ligna Hornstull kommer dessutom serveras på krogarna; Tjoget, Hornhuset, Käk, Beijing8 och Klang Market i HORNSTULL från den 27 oktober och så länge lagret räcker.

Kuriosa: Ligna är plural av det latinska ordet lignum som betyder trä.

Ovan text är ett pressmeddelande från Hornstulls 

xperhotelsandtable_logo.png


hlhfccmtajnyt7giem1t.jpg
Efter studier i England har Dave Orman lyckats bli en av få i Sverige som kan titulera sig ackrediterad Beer Academy Sommelier. Dave som har sina rötter i England arbetar på Tc och Äpplet på Umeå Folkets Hus har alltid haft ett genuint intresse för allt som har med öl att göra.
— När möjligheten gavs att utbilda sig på The Beer Academy var det inget att tveka på. Att ytterligare få fördjupa sig i hela processen att framställa öl och att lära sig allt om smaker och hur man bäst kombinerar mat och öl är något jag alltid velat göra.
I dag finns det 158 ackrediterade öl sommelierer från The Beer Academy fördelat på 19 länder. Umeå Folkets Hus är stolta över att kunna erbjuda den kompetensen i sina restauranger.
Läs mer om The Beer Academy: www.beeracademy.co.uk
Ovan text är ett pressmeddelande från Umeå Folkets Hus
xperhotelsandtable_logo.png

Bara fantasin sätter gränserna när det gäller ölbryggning, ekfatslagring och delikat öl tycker vi på Innis & Gunn. Nu vill vi ha hjälp av DIG att skapa vår nästa limited edition. Släpp loss din fantasi i bryggarkonstens obegränsade möjligheter. Imagine & Gunn är tävlingen där du ges möjligheten att bestämma hur vår kommande limited edition ska bryggas, smaksättas och lagras. Ölen brygger du tillsammans med bryggmästaren Dougal Gunn Sharp i Skottland.

Allt du behöver göra är att skicka oss din idé på en ekfatslagrad dröm-öl. Ska det vara en mörk eller ljus ale, en stout eller varför inte en veteöl? Ge oss förslag på hur ölen ska lagras och vilken fat typ vi ska använda.

Tävla på Innis & Gunn’s Facebooksida: https://innisandgunn.fbapp.io/imagine-and-gunn-2018

Skicka in ditt förslag senast 29 oktober.

Och du, krångla inte till det med för mycket detaljer om du inte vill. Du måste inte vara en bryggmästare för att vinna den här tävlingen. Låt dina smaklökar och din fantasi inspirera och leda dig!

De bästa förslagen (som dessutom går att förverkliga) kommer att presenteras för svenska folket som sedan röstar fram den idé de gillar bäst! En folkvald Innis & Gunn helt enkelt.

Röstningen pågår fredag 3 november till söndag 26 november.

Om du får flest röster och vinner tävlingen brygger du din dröm-öl tillsammans med vår bryggmästare Dougal Sharp på plats på Innis & Gunn’s bryggeri i Skottland.

Vinnaren 2017, Mika Jeppsson, tillsammans med bryggmästare Dougal Gunn Sharp.

Ölen släpps sedan på Systembolagets hyllor under hösten 2018 och sist men inte minst kommer DITT namn att stå väl synligt på flaskan!


Mika Jeppssons vinnaröl, Mika’s Choice, som släpps på Systembolaget 6 oktober 2017.

Den slutgiltiga vinnaren av Imagine & Gunn röstas fram av svenska folket och presenteras den 29 november.

Välkommen till Imagine & Gunn – Slainte!

Ovan text är ett pressmeddelande från TOMP Beer, Wine & Spirits

xperhotelsandtable_logo.png


 

vkuqji5ih4toqmtfonvf.jpg6 oktober lanseras Innis & Gunns Mika’s Choice, vinnarbidraget från öltävlingen Imagine & Gunn. Mika Jeppsson från Sölvesborg deltog i tävlingen Imagine & Gunn för chansen att skapa Sveriges nya unika limiterade öl och vann med en bourbonfatslagrad imperial stout smaksatt med choklad, vanilj och jalapeño. Efter att ha blivit framröstad av flera tusen ölälskare, står det nu klart att det unika vinnande ölet Mika’s Choice från Innis & Gunn kommer lanseras exklusivt på Systembolaget i Sverige i limiterad upplaga om 40 000 flaskor. Mika´s Choice kommer att kosta 29,90 kr på hyllan och säljs i en unik snygg presentförpackning. Nr 11450-03.Mika Jeppsson från Sölvesborg är vinnaren av det skotska hantverksbryggeriet Innis & Gunns tävling Imagine & Gunn, i vilken över 150 svenska ölälskare deltog med förslag på recept och över 3000 personer var med och röstade fram vinnaren. De tävlande fick fria händer att komma med egna kreativa förslag på vad ölen skulle innehålla och smaka. Efter att juryn utsett sju finalister till en allmän omröstning på Facebook, vann Mika Jeppssons bidrag med mer än en tredjedel av rösterna.Tävlingen grundades då Innis & Gunn önskade bjuda in ölkännare och hobbybryggare i Sverige att dela deras passion för smak och innovation genom att erbjuda möjligheten att själva få skapa ett öl i Innis & Gunns nya bryggeri i Skottland. Den senaste tävlingen av samma karaktär hölls under 2013 och då Nicholas Karlsson från Färjestaden på Öland med en rökig islaywhiskylagrad och marsalafatslagrad ale .– Jag och hela mitt bryggarteam har fått massor av inspiration från de fantastiska förslag vi fick in under tävlingen. Ölets många smakmöjligheter är oändliga och genom Imagine & Gunn kan vi tillsammans med ölälskare skapa innovativa, smakrika och okonventionella öl. Mika och jag bryggde ölet tillsammans på The Innis & Gunn Brewery i Skottland och jag är mycket stolt över vad vi lyckats skapa och hoppas att Sveriges ölälskare njuter av ölet lika mycket som vi gjorde av att brygga det. Till årets tävling i höst hoppas vi på många nya kreativa bidrag, säger Dougal Gunn Sharp, grundare och bryggmästare på Innis & Gunn.Mika’s Choice är fullspäckad av bärnstens- och chokladmalt som ihop med jalapeños ger Mikas imperial stout dess unika karaktär. Vaniljtonerna från fatlagringen, chokladmalten samt hettan från jalapeños skapar ett mycket intressant öl med massor av karaktär. Dougal Sharp är tillsammans med sitt bryggarteam överväldigade av alla fantastiska bidrag som kom in under tävlingens gång och har varit med under hela skapandeprocessen av Mikas dröm-öl. Även Mika var själv på plats och deltog under bryggningen i Innis & Gunns nybyggda bryggeri i Perth och fick traditionsenligt sätta sitt namn på fatet.– Jag är otroligt nöjd med slutprodukten. Jag har ett mycket stort öl-intresse själv och att då delta i Imagine & Gunn och sen träffa Dougal Sharp på Innis & Gunns bryggeri har varit en helt fantastisk upplevelse. Det ska bli väldigt spännande att se hur mitt öl tas emot när det släpps i oktober, inte minst bland alla de som röstade fram mitt bidrag, säger Mika Jeppsson.Mika’s Choice kommer även att säljas på pubar runt om i Sverige bland annat samtliga The Bishops Arms. På kommande Öl & Whiskymässan i Stockholm presenteras Mika’s Choice ytterligare av Innis & Gunn i Tomp Beer, Wine and Spirits mässplats där också årets upplaga av 2017 års Imagine & Gunn går av stapeln.Pris: 29,90 SEK
Artikelnummer: 11450-03
Alkoholhalt: 8 %
Volym: 330 ml
Malt: Extra pale ale, amber, chocolate malts & roast barley
Humle: Challenger and CitraOvan text är ett pressmeddelande från TOMP Beer, Wine & Spirits

xperhotelsandtable_logo.png


mtrhhoj7ehdc7fchgcei.jpg
För varje nytt recept som tagits fram på Fuller’s sedan 1845 har varje bryggmästare skrivit ner sina recept i den handskrivna ”Book of Brewer’s”. Varje år går man tillbaka för att upptäcka ett nytt recept och i år har valet fallit på en Old London Ale från 1905. Denna limiterade upplaga släpps i Systembolagets tillfälliga sortiment 8 september.Det är en ynnest för varje bryggmästare på Fuller’s att få tillgång till den unika samling ölrecept som bryggeriet samlat på sig sedan 1845. Det är den traditionen som gör det möjligt för dagens ölintresserade att upptäcka en bit av brittisk ölhistoria år för år. Varje år väljs ett nytt recept ur boken ut för att återskapas, och man gör allt för att efterlikna receptet i så stor utsträckning som möjligt.Fuller’s förre bryggmästare John Keeling var den som tog initiativet till serien Past Masters under 2011, den första ölen som bryggdes var en XX Strong Ale med recept från 1891. Då sade han:– I was thinking that there is all this craft beer stuff going on and we can learn from it. There are things we can do better than they do; for instance, if you brew a beer from the past we can do it it better, we have the recipe the methodology and we brew in the same place.Med hjälp av den gamla bryggboken kan man återuppliva gamla recept skapade av tidigare bryggmästare med nya moderna ingredienser. Årets upplaga är Fuller´s Past Master 1905 Old London Ale och är den åttonde lanseringen i serien.Receptet kommer från en Burton ale med anor från 1905. Då var en Burton ale stark, mörk och en något sötare ale. Under första halvan av 1900-talet var denna ale mycket populär på fat bland Londons pubar, speciellt under de kallare månaderna. Årets upplaga har en alkoholhalt på 7,9 % vilket inte var ovanligt före andra världskriget. Då var Burton känd för att vara en alkoholstark och smakrik ölstil, vilket vi även ser i denna moderna upplaga.Ölet har en mörk gyllene färg med maltiga och söta toner av torkad frukt, karamell och nötter i doften tillsammans med Fuggles- och Clusterhumlen adderar en något kryddig ton. Smaken är mörkt fruktig och maltig i karaktären, kombinerad med karamell, kex och kryddigt, humligt avslut. Alkoholstyrkan i ölet är märkbart men välbalanserat och kompletterar den fylliga smaken och mjuka stilen som är typiskt London Burton.Fuller’s Past Master’s 1905 Old London AleArt.nr: 99918Pris: 39,90 krSortiment: Tillfällig lansering, 13 000 flaskorAlkoholhalt: 7,9 %

Ovan text är ett pressmeddelande från Arvid Nordquist Vin & öl

xperhotelsandtable_logo.png


xxgcoczutt3zabdyroek.jpg
Såhär i slutet av sommaren har branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel tittat närmare på försäljningen av alkoholfri öl inom dagligvaruhandeln. Med hjälp av färska siffror från Nielsen kan dagligvaruhandeln konstatera att den alkoholfria dryckestrenden har fortsatt under sommaren 2017. Försäljningen av alkoholfri öl ökade med 30 procent, mätt i volym, jämfört med föregående sommar*. Svensk Dagligvaruhandels VD Karin Brynell kommenterar utvecklingen enligt följande;
– Det är förvisso en försäljningsökning från låga nivåer men jag kan ändå konstatera att försäljningen av alkoholfri öl fortsatte att öka sommaren 2017. Dagligvarubutikerna har fångat upp trenden med alkoholfria drycker och småskaliga ölproducenter. Att allt fler butiker skapar särskilda avdelningar där alkoholfria drycker lyfts fram talar för att den positiva försäljningsutvecklingen fortsätter. Försäljningssiffrorna för alkoholfri öl presenteras i Svensk Dagligvaruhandels kvartalsrapport Q2 2017, som också innehåller info om försäljningsutveckling, sysselsättning och livsmedelspriser.
Svensk Dagligvaruhandels kvartalsrapport Q2 2017 – Tema – alkoholfria trendenOvan text är pressmeddelande från  Svensk Dagligvaruhandel

a7vi2u2uctiq7bouuh1z.jpg

Nu finns ett nytt ölvarumärke i Systembolagets fasta sortiment – Meantime. Deras första öl på den svenska marknaden heter London Pale Ale (artnr 1003, 19,90 kr) och lanserades den 1 september. Det är en pale ale med fina inslag av fruktig citrus som rundas av med angenämnt bittra toner. London Pale Ale passar utmärkt till höstens kraftigare typ av mat.

Meantime är ett välkänt bryggeri av hantverksöl i Greenwich i England. Här var bitter (pale ale) en så stor trend för 150 år sedan att bryggarna var tvungna att importera humle från USA för att upprätthålla produktionen. London Pale Ale är en klassiskt brittisk pale ale i modern tappning. Den är bryggd med Brittisk Kent Goldings, Amerikansk Cascade och Amerikansk Centennial humle.

Den fruktiga doften bjuder på tydliga inslag av humle som gifter sig med smör, mynta, aprikos och friska bittra toner. Smaken är humlig med toner av frukt, smör och hjortron. Eftersmaken bjuder på rostade nötter och rågbröd.

Meantime London Pale Ale passar perfekt till den kraftigare typ av mat som serveras på Londons pubar. Tänk köttfärspaj, hamburgare och steak sandwich. Den passar även utmärkt till kraftigare pastarätter och kryddig mat som en krämig och smakrik curry.

Om Meantime Bryggeri

Meantime Brewing Company grundades 1999 av Alastair Hook. Hans vision var att producera spännande smaker av hög kvalitet. Idag har företaget ett bryggeri i södra London som även välkomnar ett stort antal besökare med en passion för hantverksöl. Meantime har på kort tid blivit ett mycket populärt bryggeri med en rad priser under bältet. År 2008 utsågs Alastair Hook till årets bryggare av British Guild of Beer Writers.

Ovan text är ett pressmeddelande från Solvera Sverige

xperhotelsandtable_logo.png

oqy025bkr2mmin6gukqq.jpg

Följande är ett pressmeddelande från TOMP Beer, Wine & Spirits

 

Det skotska succébryggeriet Innis & Gunn släpper sin första alkoholfria öl. Ölen har anpassats efter kräsna svenska ölälskares smaklökar då Sverige är Innis & Gunn´s tredje största exportmarknad. Innis & None levererar massor av humlekaraktär och smak trots avsaknaden av smakbäraren alkohol, något som i sig var en väldigt viktig och en inte helt enkel utmaning för Sverigekändisen och bryggmästaren Dougal Sharp. Ölen släpps initialt på ICA och kommer senare under hösten även att lanseras på Systembolaget.

Den smått legendariska bryggmästaren Dougal Gunn Sharp som främst gjort sig känd för sina ekfatslagrade och omåttligt populära, smakrika och ofta väldigt alkholstarka Ales har kämpat länge med receptet.

Målet har varit ambitiöst, att skapa en alkoholfri Pale Ale med massor av smak och karaktär trots att den saknar den annars så viktiga och smakbäraren – alkohol.

– Jag älskar öl och har därför haft svårt att förlika mig med tanken att släppa en alkoholfri Innis & Gunn om den inte levererar fullt ut i smak och karaktär! Nu tycker jag att vi har lyckats hitta den rätta stilen.

– Vi har totalt använt 6 olika humlesorter och rakt igenom naturliga råvaror.

– Jag är extremt nöjd med resultatet och hoppas att alla kräsna ölälskare i det fantastiska öl-landet Sverige håller med om att detta är ett riktigt bra alternativ OM man önskar dricka öl utan alkohol, berättar bryggmästaren på Innis & Gunn Dougal Sharp.

Vidare blir detta den första hantverksproducerade alkoholfria ölen som släpps på formatet burk.

– Vi valde burk då detta är ett mer miljövänligt alternativ plus att burkformatet bäst lämpade sig för att bevara just detta öls karaktär hela vägen. Det kan visa sig vara vara ett vågat val då vissa föredrar flaska men för mig var det solklart att det skulle bli burk. Burk ligger i tiden, dessutom blev Innis & None riktigt snygg tycker jag, förklarar Dougal Sharp.

Å namnet Innis & None där han tagit bort sitt eget mellannamn i varumärket Innis & Gunn?

– Det är klart att det sved lite att ta bort mitt eget mellannamn Gunn men samtidigt gillar jag verkligen namnet!

– NONE symboliserar både att ölen är alkoholfri samt att de flesta trodde att mina odds var i princip ”NONE” när jag sa att jag bestämt mig för att skapa en alkoholfri öl som smakar som ”riktig” öl. Så det fick bli så här helt enkelt. Jag älskar öl och då får inte mitt lilla ego stå i vägen för ett riktigt bra namn, avslutar Dougal Sharp och skrattar!

Fakta:

ICA släpper Innis & None den 7 september.

Lansering på Systembolaget sker den 1 december.

Förpackning: burk 330 ml.

Om Innis & Gunn

Historien om Innis & Gunn startade 2002. En världsledande whiskyproducent ville göra en whisky med smak av ale och bryggmästare Dougal Sharp får uppdraget att skapa en maltig skotsk ale och lagra den på ekfat. Tanken är att alen ska skänka faten karaktär för att i sin tur ge whiskyn smak av ale vid slutlagringen. Whiskyn lanseras och blir snabbt en succé. Flera månader senare och massvis med bortkastad ale senare får Dougal Sharp höra att de anställda fyller flaskor med ölet som tidigare slängts bort. Arbetarna hade upptäckt det som ingen annan tänkt på – ölet var fantastiskt. I augusti 2003 lanserades Innis & Gunn Oak Aged Beer.

Innis & Gunn har sedan 2003 vunnit en mängd utmärkelser för sitt unika utbud av ekfatslagrad öl. Innis & Gunn finns i över 20 länder och är den näst största leverantören av fatöl inom brittisk export, den mest importerade av ale-varumärket i Sverige. Företaget har 50 anställda och har varit känt för sitt bidrag till industrin genom att vinna IGD Outstanding Small Business of the Year Award 2013 och fått två utmärkelser i Queen´s Awards för företag inom internationell handel. I år kommer företagets prisbelönta bar- och restaurangkoncept The Beer Kitchen lanseras över hela Storbritannien.

Annonser
%d bloggare gillar detta: