Nya befattningar & ledare

lnswjkupdlvkdu3aaygy.jpg

(Stockholm, 01.12.2017) Jessica Carlde tillträder som ny hotelldirektör på Quality Hotel Nacka, Stockholm.

“Vi är stolta över att få Jessica på plats med sin kompetens och kunskap till Nordic Choice Hotels. Jessica är ett säljproffs ut i fingerspetsarna och brinner för drift. Vi ser fram emot en ledare som vill driva Quality Hotel och Quality Hotel Nacka i synnerhet mot nya höjder fullt med energi, mod och begeistring. Arbetsglädje och ökad gästnöjdhet är fokus för oss, och det finns inga tvivel om att Jessica är rätt kvinna att ta det vidare”, säger Susanna Ståhl, Director of Operation Sverige och Danmark.

Jessica har varit en del av Nordic Choice Hotels länge och kommer från tjänsten som Hotelldirektör på Comfort Hotel Stockholm. Hon har lång erfarenhet från sälj och har jobbat som försäljningsdirektör både för enskilda hotell och centralt inom företaget. .

”Jag är stolt över att få ansvaret att vidareutveckla Quality Hotel Nacka och ser fram emot att jobba med ett gäng entusiastiska medarbetare och ledare på hotellet. Tillsammans ska vi fortsätta att ge våra gäster goda och glada hotellupplevelser”, säger Jessica Carlde.

Jessica börjar i 8 januari 2018.


wpej2nps2dptgtw81bkq.jpg

Från och med den 1 december är Stefan Sager Righetti ny hotelldirektör på Grand Central by Scandic. Stefan kommer senast från Scandic Alvik där han varit hotelldirektör sedan 2013. Han har en lång och spännande bakgrund från besöksnäringen, bland annat som hotellchef på Hotel Rival och Scandic Infra City, och nu blir han hotelldirektör för ett av Scandics signaturhotell med tillhörande Vasateatern.

Stefan började sin karriär inom besöksnäringen som 20-åring på Traffic Hotel i Västerås som receptionist. Efter ett par år som reseledare och platschef gick turen vidare till hotellvärlden. Tillbaka i Västerås arbetade Stefan i reception och bokning till 1990 då han för första gången blev tillförordnad hotelldirektör. Därefter har resan gått via Hotell Diplomat i Stockholm, Clarion Hotel Skanstull, Hotel Rival och Scandic Infra City i rollen som receptionschef och Hotel Manager. Stefan har även hunnit med ett uppdrag på Choice som produktchef för Choice lojalitetsprogram och en tid på Scandic Västerås som hotelldirektör.

– Det ska bli riktigt roligt att få ta sig an ett hotell i centrala Stockholm mitt i pulsen. Dessutom har vi ju en totalrenoverad och vacker teater i vårt erbjudande, Vasateatern, som jag ser framemot att jobba med lite extra mycket. Vårt stora erbjudande med rum, konferenser, konserter och event gör att det ska bli riktigt spännande att fortsätta Grand Centrals resa. Jag ser också mycket fram emot att lära känna mina nya kollegor, säger Stefan Sager Righetti, hotelldirektör på Grand Central by Scandic.

New York-inspirerade Grand Central by Scandic öppnade 2011 och rebrandades för drygt ett år sedan då hotellet blev Scandics andra signaturhotell. Grand Central är unikt i sitt erbjudande med Vasateatern som en del av erbjudandet. Hotellet har 391 rum, restaurang Teaterbrasseriet med tillhörande bar, Acoustic bar och ett café. Sedan övertagandet av Vasateatern har artister som Veronica Maggio, Timbuktu, Tomas Andersson Wij, och Shout out Louds intagit scenen.
– Stefan har ett unikt helhetstänk kring hotellverksamheten, han är god människokännare med ett starkt ledarskap och ser samtidigt till verksamhetens ständiga utveckling och resultat. Grand Central är ju en väldigt speciell produkt med 391 rum och en teater i sitt erbjudande, det kräver en erfarenhet av konferens och festvåningstänk och Stefan har precis det, säger Joakim Elveroth, distriktsdirektör på Scandic för Stockholm City.

Ovan text är ett pressmeddelande från Scandic Hotels


nbj9ffbvipzlozxgyzl4.jpg

I början av november tar Jenny Erikson över som hotelldirektör på Scandic Östersund Syd. Jenny kommer senast från Scandic Kalmar Väst där hon arbetat som Operational manager, nu flyttar hon 100 mil uppåt i landet och blir hotelldirektör i Östersund.

Jenny har sedan 2007 arbetat på Scandic Kalmar Väst. För tio år sedan startade hon som receptionist, gick via housekeeping och bokning till att bli hotellchef och operation manager på samma hotell. Jenny är ursprungligen från Kalmar men valet var inte svårt, nya utmaningar, naturen och skidåkningen lockar.

– Det är en jättespännande chans. Dels ny roll och en ny destination, och det kan helt klart vara en fördel att staden är ny för mig för att se saker från en ny vinkel. Jag ser fram emot att lära känna staden och mina nya kollegor och se hur vi kan ta nästa steg i vår hotellverksamhet i Östersund, säger Jenny Erikson, hotelldirektör Scandic Östersund Syd.

– Jenny är en riktigt vass ledare med stor insikt i hur både hotellverksamheten och Scandic specifikt fungerar. Hon har en coachande stil bland sina medarbetare och har samtidigt förmågan att se helheten i hotellets verksamhet. Vi ser mycket fram emot att jobba tillsammans med Jenny, säger Anders Skönby, Distriktsdirektör Scandic Norr.

2014 avslutades en renovering där hotellet fick uppdaterade rum, lobby, restaurang, bastu och relax. Hotellet öppnade upp dörrarna redan 1964, då fick Östersund fick sitt första motell, Esso Motor Hotell Östersund. Genom åren har hotellet växt från att vara ett klassiskt väghotell till ett hotell för både affärsresenärer under veckor och för familjer under helger. Hotellets utrymmen som lobby och restaurang bjuder in till en levande miljö där restaurangen serverar moderna klassiker. Scandic Östersund Syd har 129 rum, 7 mötesrum och en relaxavdelning med bastu och gym.

Ovan text är ett pressmeddelande från Scandic Hotels


tzukckbk74ketrtgpsir-1.jpg

2008 jobbade Morsi Khaled, nyss fyllda tjugo år, sitt första arbetspass i baren på Café Opera. En av Nobiskoncernens välkända nöjesetablissemang. Idag är han VD på koncernens största hotell. Ett hårt arbete och en tydlig vision om framtiden har varit receptet till framgången. I september 2017 klev Morsi in som VD över Nobiskoncernens flaggskepp, femstjärniga Nobis Hotel Stockholm. Morsi kommer närmast från framgångssagan Miss Clara där han var VD i fyra år.

Morsi började på Café Opera som ”nisse”, han plockade glas och hjälpte till i diskrummet. Ett stort driv resulterade i att Morsi snabbt blev en nyckelperson på nattklubben, och avancerade till bartender. Parallellt med arbetet studerade Morsi juridik. Efter ett par år i baren sa Morsi upp sig och tog en paus från studierna för att fundera över framtiden. Ett år senare korsade koncernen och Morsi vägar igen. Den engagerade Morsi, tidigare barchef, blev erbjuden en tjänst som vice VD på Hotel Miss Clara. Efter knappt ett år som vice VD tog Morsi över som VD, endast 27 år gammal.

Att känna och förstå sitt varumärke är A och O. Jag hade aldrig haft den förståelsen för min roll eller hotellet om det inte var för mina tidigare erfarenheter. Jag bemöter alla med stor respekt, man vet aldrig vem man möter på vägen ner, säger Morsi Khaled, VD på Nobis Hotel Stockholm.

Med Morsi på plats är Nobis Hotel Stockholm redo att ta stora kliv, förändringarna som ska ske är många. Byggnaden, som en gång var platsen för det omskriva Norrmalmstorgsdramat, är idag ett femstjärnigt hotell med ett förstklassigt läge i hjärtat av Stockholm.

Jag är en drömmare och en ”doer”, jag har tusen idéer för Nobis Hotel Stockholm som jag vill förverkliga. Jag ser fram emot många år av hårt och utmanande arbete, avslutar Morsi.

Ovan text är ett pressmeddelande från Nobis


dfeazzejtbaxxe4fxrvw.jpg

När Petter Stordalen tågade in i Stockholm för nästan 15 år sedan gjorde han något som ingen gjort tidigare. Han lät bygga ett hotell på en plats som egentligen inte fanns, rakt över Söderleden. White arkitekter ritade och Skanska byggde. Resultatet blev en banbrytande arkitektur med ett unikt läge, mitt på Södermalm. Nu storsatsar hotellet på att bli Stockholm attraktivaste mötesplats med Björn Callin i spetsen att leda hotellet till nya framgångar.

Clarion Hotel Stockholm har sedan start varit en succé och rankas idag som en av Södermalms mest populära mötesplatser. Med ett pulserande Living Room, välkända DJ’s, livemusik, vernissager och slutsålda evenemang har hotellet en stark attraktionskraft för såväl hotell -och konferensgäster som boende på Söder. Bakom restaurangen Eatery Social står den världsberömda kocken och krögaren Marcus Samuelsson. Dessutom har hotellet ett eget spa, Element Spa, där gästerna kan njuta av utsikten över kolonilotterna och Årstaviken från poolen.

Nu står hotellet klart, helt nyrenoverat och redo att bli, inte bara Söders, utan ett av Stockholms bästa mötesplatser. Personen i fråga som ska leda hela resan till storslagen framgång är den nya hotelldirektören Björn Callin, som genom åren satt flera Nordic Choice Hotels på kartan.

– Vi såg det som självklart att Björn var rätt person att ta hotellet till en ny nivå, säger Gerth Karlsson, driftsdirektör Clarion Hotel i Sverige. Med Björns unika kunskaper och erfarenheter i kombination med hans breda nätverk kommer han bli en stark tillgång för vår framtida positionering i Stockholm, Björn har också starka ambitioner för såväl personal som gäster vilket kommer vara en nyckelingrediens i hotellets fortsatta utveckling.

Björn Callin har drivit flera hotell i Storstockholm med framgångsrika resultat. Han kommer närmast från Quality Hotel Friends i Solna Arenastaden som blivit utnämnda till Quality Hotel of the Year två år i rad. Framgångsfaktorn är hans ledarskap och en stark tro på att jobba tillsammans och där gästen alltid står i centrum. Björn har en gedigen erfarenhet inom hotellnäringen och har varit verksam inom Nordic Choice Hotels sedan 2004.

– Det känns otroligt spännande att få förtroendet att driva och utveckla Clarion Hotel Stockholm till att bli en helt ny typ av urban mötesplats. Hotellet har enorma möjligheter att ta denna positionen.Tillsammans med det starka teamet på plats är min ambition att skapa en position som ingen annan har tagit idag. Jag känner mig otroligt glad och stolt, säger Björn Callin.

Clarion Hotel Stockholm med sina 532 rum, 17 mötesrum för 2 – 500 personer samt mingel ytor för upp till 1000 personer, är unikt beläget på Södermalm – en stadsdel känd för sitt stora utbud av restauranger, barer, gallerier och shopping..

Björn Callin tillträder den 1 januari 2018.

Ovan text är ett pressmeddelande från Clarion Hotels


p2xynbecr8214btubq78.jpgEfter att ha delat upp ansvaret för marknad- och försäljningsavdelningen skapas en ny tjänst med fokus på marknadsföring och varumärkesbyggande. Kersti har under många år arbetat med att bygga varumärket Yasuragi innifrån och ut. Med tidigare positioner på företaget som bland annat Produktutvecklare och Projektledare Marknad & PR har hon en unik erfarenhet av att se vad varumärket Yasuragi behöver för att behållas intakt och samtidigt utvecklas.- Det är en stor ära att få detta utökade ansvar för vårt varumärke, särkilt när vi nu står inför en nystart med öppningen av vårt nya japanska bad. Jag ser verkligen fram emot att med ett större strategiskt ansvar få än fler att upptäcka vikten av Yasuragi och det vi kan erbjuda för att få människor att inte bara njuta, utan även leva mer hållbara liv säger Kersti Olophsdotter.Kersti kommer att ingå i den strategiska ledningen.- Att ha Kersti som ansvarig för utvecklingen av vårt fina och starka varumärke, känns både tryggt och naturligt med hennes gedigna erfarenhet i marknadsföringen, kommunikationen och omhändertagandet av Yasuragi. Hon har redan byggt oss starka, och nu fortsätter resan ut i Europa med ett nytt bad, japansk design av våra restauranger och möteslounge, i tillägg till att samtliga rum nu är designade utifrån ett japanskt tänk kommenterar Sunniva Fallan Röd, Vd på Yasuragi.Yasuragi har allt sedan starten 1997 haft det japanska badet som en grundsten i sitt koncept. Inspirationen till hela verksamheten kommer från det japanska, vare sig det gäller estetik, matupplevelser eller aktiviteter. Att man nu bygger om det japanska badet och förfinar restaurangkoncepten är ett naturligt steg i att fortsätta utveckla det japanska arv man har att förvalta. Förutom att badet har byggts om, har man även renoverat hotellrum och restau-ranger. I januari 2018 öppnar det nya japanska badet.Ovan text är ett pressmeddelande från Yasuragi Hasseludden AB


bsafbp0r2qtphs8cwfdg.jpg
Rayhan Ermis – VD/Hotelldirektör Steam Hotel

Steam Hotel i Västerås, som fått en smått otrolig start sen öppnandet den 1 augusti, med en beläggning på över 90% och en förstaplats på Tripadvisor, har nu rekryterat sin nya VD och Hotelldirektör. Rayhan Ermis från ABB i Västerås.

Rayhan Ermis kommer närmast från rollen som globalt ansvarig för utveckling av tjänsteerbjudanden på ABB FACTS Customer Service och projektledning av kraftprojekt i Irak. Dessförinnan har hon bl.a. drivit försäljning på Eltek, Delta Group och produktledning på Ericsson.

”Rayhan är en drömrekrytering för Steam och ESS Group. Vi älskar hotellbranschen men vi älskar alla andra branscher mer. Skämt åsido, Rayhans erfarenheter från den internationella arenan, komplex försäljning och arbete med stora team och intressenter är precis vad vi behöver. Jag är så glad för att hon efter 20 år inom ABB, Ericsson och andra internationella bolag väljer att komma till oss på Steam Hotel,” berättar Jonas Stenberg VD ESS Group.

Att rekrytera från branscher långt från sin egen är en strategi ESS Group jobbat med ända sen starten av Ystad Saltsjöbad för 10 år sedan. Rayhan Ermis är uppvuxen i Västerås och efter studier och globala uppdrag i olika internationella bolag med bl.a. stationering i Istanbul och världen som arbetsfält i mer än 15 år valde hon 2012 att flytta tillbaka till sin hemstad.

”Det här känns fantastiskt spännande. Och det är med stor ödmjukhet som jag tar mig an den här rollen för ett varumärke som så snabbt blivit så omtalat. Vid första anblick kan det låta konstigt att gå från kraftindustri och telekom till Steam Hotel och hotellbranchen, men för mig har det blivit naturligt att lämna min komfortzon och anta nya utmaningar. Steam Hotel är redan ett globalt varumärke och jag tror att det finns en del insikter från våra svenska storbolag som vi kan låna ifrån för att få Steam Hotel till att bli ett hotell i världsklass. Det spelar ingen roll om ens produkt är bäst, den måste levereras med en tjänstekvalitet som är kompromisslös och det är det jag brinner för”, berättar Rayhan Ermis.

Steam Hotels första åtta veckor har varit intensiva och beläggningen och försäljningen slår alla uppsatta mål. I förra veckan nådde man recensionssajten Tripadvisors förstaplats i Västerås.

”Boende och företag verksamma i Västerås ska känna sig stolta. Jag är redan stolt! Steam Hotel är en viktig komponent för att ta Västerås från industristad till en kosmopolitisk metropol och handelscentrum. Kan låta stort men tillsammans med övriga drivna, innovativa och modiga aktörer i staden så ser jag mycket ljust på den resan. Nu kör vi Västerås!!” avslutar Rayhan Ermis.

Rayhan tillträder sin tjänst som VD och Hotelldirektör den 5 november då introduktionen startar med praktikperiod på Ystad Saltsjöbad, Falkenberg Strandbad samt Hotel Pigalle och Hotel Bellora i Göteborg.

Ovan text är ett pressmeddelande från ESS Group


 

ju9ucrejkl2zxzn5oo3c.jpg

Nordic Light Hotel i Stockholm har fått ny VD och hotelldirektör. Det är hotellkonsulten David Bergling som handplockats till uppdraget. David kommer närmast från verksamhet i det egna bolaget Summerbird AB som bland annat varit med att etablera hotellen Ett Hem och Sandhamn Seglarhotell.

Rekryteringen av ny VD till ikoniska Nordic Light Hotel i centrala Stockholm blev en succé. Antalet som sökte tjänsten var stort och nu när processen är avslutad så har hotellet fått en VD som både brinner för att utveckla hotellet och kan ta lead i att utveckla området kring Vasagatan i Stockholm.

– Jag kan bara konstatera att Nordic Light Hotel har en fantastisk dragningskraft. Vi har formligen översköljts av ansökningar till tjänsten. Det är bra och har gjort att vi hittat en chef som både kommer att bidra till en spännande utveckling av hotellet och ett tillflöde av nya idéer om hur hotell kan drivas. Det här blir bra för området hotellet ligger i och det blir oerhört bra för våra gäster. Hotellet genomgår nu en stor förändring och med David vid rodret kommer vi skapa någonting unikt som tar begreppet designhotell till en ny nivå, säger Trond Bastiansen, Chief Operating Officer för hotellets ägare Nordic Hotels & Resorts.

David Bergling har ett imponerande CV i bagaget som bland annat beskriver hans arbete med start på Berns Hotel, följt av uppstarten av Hotel Skeppsholmen innan han startade det egna konsultbolaget Summerbird AB med vilket han var med och etablerade bland annat Ett Hem i Stockholm, Sandhamn seglarhotell och renoveringsprojekt i Los Angeles.

Som VD och hotelldirektör för Nordic Light Hotel i Stockholm är siktet inställt på att tillsammans med hotellets personal sätta fokus på gästens upplevelse och medverka till att hela området runt Vasagatan utvecklas till ett spännande och urbant område.

– Nordic Light som hotell gör mig nyfiken. Jag vet att planerna för både hotellet och området är stora så det pirrar i magen över att jag fått förtroendet att vara med i detta arbete. Hotellets potential är enorm och är det någonting jag lärt mig från tidigare projekt så är det att för att lyckas så gäller det att lyssna på gästen och ta personalen med på resan. Denna gång är resan att återta Nordic Lights position på marknaden. Jag är oerhört glad över att vara tillbaka i driften eftersom jag känner en stark passion för servicebranschen och mötet med gästen, säger Nordic Lights nytillträdde VD och hotelldirektör David Bergling.

*David Bergling har tillträtt sin nya position.

Ovan text är ett perssmeddeland från Nordic Hotels


zascfvefykwazjc96gfe.jpgJoakim Lempiäinen, hotelldirektör på Scandic Lugnet Falun och Scandic Borlänge.

Sedan augusti har Scandic Lugnet i Falun och Scandic Borlänge en ny hotelldirektör, Joakim Lempiäinen. Joakim är ny i branschen men har lång erfarenhet av ledarskap och chefspositioner och kommer senast från ABB. Nu kliver han in i en av Sveriges snabbast växande branscher – hotellnäringen.

Joakim Lempiäinen som senast kommer från ABB i rollen som global teknikchef och chef för ingenjörsavdelning byter bransch och blir hotelldirektör för inte mindre än två Scandichotell, Falun och Borlänge. Joakim som själv har ett idrotts- och motionsintresse passar väl in på hotellens profiler, Scandic Lugnet intill skidspåren i Falun och Scandic Borlänge med sin närhet till utförsåkning men samtidigt en stor del affärsresenärer. Joakim har även hunnit med rollen som kvalitetschef på ABB, som produktionschef på Ovako samt en tid som officer i Försvarsmakten.

– Det är riktigt spännande att få kasta sig in i ett nytt område och få lära känna en helt ny bransch, jag hoppas kunna gifta ihop det bästa av industrins arbetsmetoder och strategier med hotellvärldens ständiga servicefokus. Dessutom ser jag fram emot att få lära känna teamet och tillsammans se hur vi ska driva de här hotellen framåt, säger Joakim Lempiäinen, hotelldirektör på Scandic Lugnet och Scandic Borlänge.

Hotellen har båda en tydlig sport- och framför allt skidprofil. Scandic Lugnet har 161 rum, 12 mötesrum och en pool och Lugnets sport- och fritidsanläggning runt hörnet. Scandic Borlänge med sina 141 rum och elva mötesrum också en pool och en närhet till Romme Alpin och Dala Airport. Både Scandic Lugnet och Scandic Borlänge kommer nu drivas framåt med ambitionen att lyfta koncepten för mat, konferens mot affärs och fritidsresenärer.

– Joakim passar utmärkt på de här båda hotellen med sin personliga profil och yrkesmässiga erfarenhet. Det är en tillgång att komma utifrån och se verksamheten och branschen med nya ögon, det gör Joakim. Han är en erkänd ledare och det är vårt viktigaste verktyg för att lyfta våra teammedlemmar, för att de i sin tur ska leverera utmärkt service och hotellupplevelser i Dalarna utöver det vanliga, säger Svante Kempe, distriktsdirektör för Scandic Mid.

 

Ovan text är ett pressmeddelande från Scandic Hotels


 

dnvlkibvgwi5a40qvpx1.jpg

Povl Krogsgaard, vice vd, medlem i direktionen och ansvarig för Supply Chain, går i pension efter 30 år i Arla. Han slutar den 31 december. Sami Naffakh tar över som ansvarig för Supply Chain. Sami Naffakh kommer från The Estée Lauder Companies, där han är Senior Vice President och ansvarig för Supply Chain i Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA).

Povl Krogsgaard har arbetat i Arla under en period av stor tillväxt och förändring. Företaget har utvecklats från ett svensk-danskt mejeriföretag med en mindre internationell räckvidd till ett kooperativ med ägare i sju europeiska länder, en global Supply Chain-organisation och en årsomsättning på över 10 miljarder euro. Povl Krogsgaard började i danska MD Foods 1987 och när MD Foods och Arla fusionerade 2000 blev han medlem i företagsledningen, och utsågs 2004 till vice vd.

Arlas ordförande Åke Hantoft: ”På styrelsens vägnar tackar Arlabönderna och Povls många kollegor runt om i världen för allt han har gjort för företaget. Arla har förändrats mycket under åren som gått och han har varit en av de viktigaste personerna när det gäller att utforma och leverera den förändringen, med syfte att skapa ett starkt företag och att fortsätta växa. Hans engagemang och djupa kunskap om vårt företag och vår bransch har varit av otroligt stort värde. Vi önskar honom lycka till nu när han blir pensionär. ”

Arlas koncernchef Peder Tuborgh:

”Povl har varit en förstklassig ledare, ett mycket stort stöd till mig. Han lämnar ett enastående arv eftersom han har varit med och byggt ett av den globala mejeribranschens mest avancerade och hållbara mejeriföretag och en Supply chain som har bidragit till att ta fram innovativa och banbrytande produkter och arbetssätt till konsumenter, kunder och bönder. Han har utvecklat och varit en mentor för många fantastiska ledare och har också bidragit till utvecklingen av mejeribranschen generellt.”

Sami Naffakh kommer till Arla i januari 2018 och får titeln Executive Vice President Han har haft en framgångsrik karriär med ledande roller inom Danone Early Life Nutrition, Reckitt Benkiser och Unilever innan Estée Lauder Companies som han började arbeta på 2014. Han har stor erfarenhet av globalt arbete efter att ha lett Supply Chain-verksamheter i Afrika (EMEA), Asien och Stillahavsområdet, samt av nationella roller i Storbritannien, Spanien och Algeriet samt av ledande stora förändringsprojekt. Sami Naffakh är från Frankrike och har en Master i Industriteknik från Ecole des Hautes Industrielles i Lille. Han är gift och har tre barn.

Peder Tuborgh om utnämningen:

”Sami har en dokumenterad global ledarskapsförmåga och har en stark förståelse för både konsumenter och de stora trenderna och utmaningarna som påverkar våra kunder. Det är avgörande för att kunna leverera vår strategi Good Growth 2020. Jag ser väldigt mycket fram mot att ha honom i koncernledningen när vi fortsätter att bygga starka varumärken och arbeta nära våra kunder för att skapa både produkter och produktionsutveckling för att driva tillväxten av den globala mejerimarknaden.”

Som ett resultat av Arlas framgångsrika omorganisation förra året, vilken inkluderade förändringar i koncernledningen (EMT), för att stötta tillväxten inom varumärkesprodukter och internationella marknader, har Arlas styrelse beslutat att inte utse en ny vice vd eller direktionsmedlem. Det innebär att EMT är den högsta ledningsgruppen, under ledning av koncernchef Peder Tuborgh

Ovan text är ett pressmeddelande från Arla


lwnv6bdotl2f95kfcds4.jpg

Fredrik Elfgren har lång erfarenhet från resebranschen, i Sverige såväl som utomlands. Utöver att ha arbetat på Sheraton och Clarion Hotel i flera år, har han också jobbat som servicechef hos Thomas Cook i Egypten och Grekland, safariguide i Kenya och trafikansvarig i Spanien.

– Jag har jobbat i resebranschen i många år. Nu gläder jag mig extremt mycket till att starta hos Comfort Hotel och få möjligheten att bygga upp mitt eget hotell från grunden. Comfort har påbörjat en spännande resa och redan första dagen imponerades jag av hur teamet bubblar av kreativitet och driv. Min ambition är att Comfort Hotel Västerås ska bli stadens mest uppskattade hotell, både av de som är på besök, men också för alla som bor här. Jag hoppas att vi ska kunna skapa en härlig mötesplats, full av möjligheter, säger Fredrik.

Fredrik Elfgren startade sin hotellkarriär år 2011. De senaste åren har han jobbat som Director of Inhouse Sales med ansvar för bokning, försäljning och projektledning – med mycket bra resultat.

– Den här rekryteringen känns perfekt för Comfort Hotel. Jag är mycket stolt och glad över att Fredrik, som är en oerhört talangfull person med mycket energi, mod och kreativitet har antagit utmaningen som hotelldirektör för vår nya satsning i Västerås. Jag är säker på att han kommer att sätta Comfort Hotel Västerås på kartan, säger Anna Spjuth, kedjedirektör for Comfort Hotel. I vår kedja satsar vi stort på att utveckla talanger – där Fredrik blir en av många unga drivna hotelldirektörer, fortsätter hon. På Comfort Hotel Västerås införlivar vi allt som är viktigt för oss – miljöfokus, perfekt läge, härliga ytor att trivas på. Allt till en blygsam prislapp. Hotellet blir ett helt enkelt ett flaggskepp för vår kedja, avslutar Anna.

Hotellet som ligger granne med centralstationen blir en uppstickare i staden. Målet är att göra hotellet till Västerås nya samlingspunkt och fylla lokalen med liv och kreativitet. Hotellet är designat för att ge utrymme för mer än klassiskt hotellboende. Tanken är att lokala entreprenörer, startups och frilansare ska kunna använda långborden i lobbyn som arbetsplats. Och att det ska anordnas inspirerande föreläsningar och sköna AWs. Rummen i sin tur är yteffektiva och smarta, ledordet är urban design och det känns tydligt. Det finns 149 rum på hotellet, varav ett XXL-rum där man kan bo upp till 8 personer. Just XXL-rum är en stark trend i städer som Berlin, London och New York – och ett tänk som passar perfekt in på Comfort Hotel. Att som familj eller kompisgäng kunna dela reseupplevelser i ett rum med klart mer attityd och funktion än det genomsnittliga familjerummet.

På hotellet finns även träningsstudio, tvättomat för de gäster som önskar fräscha upp sina kläder, en gunga i lobbyn för den lekfulle och sist min inte minst en barception. Hotellets hub där gäster kan checka in, hänga i baren och beställa något att äta.

Comfort Hotel Västerås slår upp dörrarna i februari 2018.

 

Ovan text är ett pressmeddelande från Comfort Hotel


qw6pjlmii0rih5gzjmrr.jpgNu tillträder den nya konferenschefen på Uppsala Konsert & Kongress. Gabriella Gullberg tar över rodret på en av världens främsta kongressanläggningar!

– Vi hade många väldigt kompetenta sökande med stor och bred erfarenhet från branschen. Det visade sig dock under intervjuer och tester att den största stjärnan redan fanns hos oss! Jag ser verkligen fram mot att få in Gabriella i den högsta ledningen, säger Lena Åberg Frisk, vd och konstnärlig ledare på UKK

Det blev alltså en intern rekrytering till tjänsten som konferenschef på UKK. Gabriella Gullberg har en gedigen erfarenhet från mötes- och hotellindustrin, bl a som bokningschef på Sigtuna meetings. Hon har också samlat på sig mångårig internationell erfarenhet från Choice International och Radisson innan längtan efter familjen och Sverige fick henne att återvända till hemstaden Uppsala igen. Sedan 2013 har Gabriella jobbat som projektledare på konferensavdelningen på UKK.

– Det är omöjligt att inte vilja vara med och utveckla en av världens högst rankade kongressanläggningar, säger Gabriella Gullberg, nytillträdd konferenschef. UKK är ett levande allkonsthus med oändliga möjligheter. Det ska bli helt fantastiskt att få driva arbetet med att vidareutveckla möteskonceptet i huset, men också att se till att UKK fortsätter bidra till Uppsalas starka besöksnäring.

– Det har varit härligt att komma hem efter några års frånvaro och se vilken enorm utveckling Uppsala har gjort. Det växer så det knakar och staden genomsyras av en nytänkt, glädje och expansion inom alla områden.

Uppsala Konsert & Kongress har sedan flera år ett medlemsskap i branschorganisationen AIPC och deltar i deras kundundersökningar. UKK har via dessa kundundersökningar två gånger, senast 2016, placerat sig bland de 15 bästa kongressanläggningarna i världen. Bland de överiga nominerade fanns konferensanläggningar som Palais des congrès de Montréal, Hong Kong Convention & Exhibition Centre, Hawaii Convention Center och Darwin Convention Centre i Australien. Den enda Skandinaviska anläggningen som nominerats till det åtråvärda priset är Uppsala Konsert & Kongress!

2016 steg antalet besökare på Uppsala Konsert & Kongress med 15% (55 000 besökare) till totalt 535 000.
2016 hade UKK 550 möten, mässor och företagsevenemang med drygt
 68 000 gäster.
2016 dubblades antalet internationella möten på UKK och antalet konferensgäster ökade med 18%. 

– Med tre barn som är på väg in i tonåren är det skönt som förälder att veta att de inte behöver åka till någon annan stad för att kunna gå på häftiga dansföreställningar eller ”coola” konserter. Allt detta finns här i Uppsala! Och inte heller skadar det att det går så bra för Sirius i Allsvenskan eftersom jag har en sport-tokig familj som tycks leva i ett par svettiga fotbollstrumpor och ha permanenta gräsfläckar på knäna, avslutar Gabriella Gullberg med ett skratt.

Gabriella Gullberg tillträder som konferenschef på Uppsala Konsert & Kongress 4 september.

Ovan text är ett pressmeddelande från Uppsala Konsert & Kongress


fngfojrty6urbitqgyyc.jpg

Hanna Grujovic, senast hotelldirektör på Scandic Mölndal, tar nu rollen som direktör för ett av Göteborgs största hotell, Scandic Europa. Hanna började som 20-åring på Scandic Kalmar Väst som receptionist, idag är hon hotelldirektör för göteborgshotellet med 456 rum.

Hanna startade resan inom besöksnäringen 2001 som receptionist på Scandic Kalmar Väst. Sedan följde en rad tjänster inom Scandic, bland annat som controller på Scandic Plaza Borås och Scandic Rubinen och som tillförordnad hotelldirektör på Scandic Billingen. 2010 började hon som hotelldirektör på Scandic Borås Plaza och kommer nu senast från samma tjänst på Scandic Mölndal där hon varit sedan 2015.

– Jag har följt utvecklingen på Scandic Europa under många år och det är en ynnest att få ta över rodret på det här snygga skeppet. Den första tiden handlar såklart om att sätta sig in i verksamheten och lära känna all personal. Det kommer vara särskilt spännande att arbeta med den populära lunch- och kvällsrestaurangen HAK som är något alldeles speciellt. Här skapas en atmosfär som på ett magiskt vis inger både lugn och puls, säger Hanna Grujovic, hotelldirektör på Scandic Europa.

2015 öppnade HAK på Scandic Europa, en restaurang som hämtar inspiration från här och fjärran, ett internationellt brasserie med svenska influenser och ett rotisseri, här snurrar härliga köttstycken och vegetariska rätter. Självklart finns även en riktig räksmörgås på HAK. Scandic Europa har även en inomhuspool, gym och bastu, 14 mötesrum med en maxkapacitet på 120 gäster.

– Scandic Europa är en av våra drakar i Göteborg med en enorm potential. Besöksnäringen i regionen växer överlag och det ger oss roliga möjligheter. Hanna är mycket kompetent och har vuxit snabbt i sin roll som hotelldirektör, hon är en klok och lugn ledare som jag vet kommer driva hotellet framåt. Service är vårt viktigaste fokus och det börjar med glada och motiverade medarbetare, säger Kristian Andreasson, distriktsdirektör Scandic Väst.

Ovan text är ett pressmeddelande från Scandic Hotels.


lre8rjqav1x2lvddndrq.jpgKai Pasma, VD på The Steam Hotel, lämnar sitt uppdrag efter den succéfyllda pre-opening-fasen och går vidare mot nya utmaningar.

Kai Pasma kom till ESS Group och The Steam Hotel i mars förra året och har jobbat med skapandet och lanseringen av Steam Hotel. Premiären skedde 1 augusti och intresset från Västerås och hela Mälardalen får betecknas som inget annat än en stor framgång.

”Att fått vara med och planera, rekrytera och lansera, enligt mig, Sveriges mest spännande och nytänkande hotelldestination är en dröm som gått i uppfyllelse. Min bakgrund och stora intresse ligger i försäljning, större kommersiella frågor samt ledarskap så när nu Steam går in i en fas med fokus på drift, F&B och att fortsätta vår resa mot att alla gäster ska boka sin nästa vistelse innan de checkat ut, så känns det helt rätt att lämna över stafettpinnen”, förklarar Kai Pasma.

Bokningsingången, det mediala intresset och det positiva gensvaret från hela Västerås glädjer Jonas Stenberg, VD ESS Group. ”Vi vill tacka Kai som haft en helt central del i det här arbetet rent kommersiellt. Inget annat än succé! Men nu har vi fokus på driftsfrågor, restauranger och barerna, mat och dryck och att den totala upplevelsen når internationell topp-nivå. Och att då Kai, som ansvarig för uppstart och lansering, söker nya utmaningar är ett beslut som vi respekterar till fullo”, avslutar Jonas.

För Steam så fortsätter ledningsgruppen med Hotellchef Carina Eriksson och F&B Manager Henric Jacobsson i spetsen med utvecklingen och förfinandet av de operativa frågorna för Steam.

 

Ovan text är ett pressmeddelande från ESS GRUOP


sfctrzc47iw4cxznhfv1.jpgKent Stenberg, tillförordnad CFO för Menigo sedan maj 2017, tar nu över rollen permanent. Kent kommer från en rad höga poster inom OKQ8 och började arbeta hos Menigo i februari 2017 som ansvarig för Menigo Shared Service center i Västerås.

– Efter många år inom OKQ8 Scandinavia ville jag prova mina vingar i ett annat företag och framförallt en annan bransch. Menigo kändes från första intervjun som ett företag med stort hjärta och mycket energi, vilket tilltalade mig mycket, säger Kent Stenberg.

Kent kommer närmast från OKQ8 Scandinavia, där han under nära 20 år arbetat som bland annat som försäljningschef B2B, VD OKQ8 Bank, SSC chef och CFO.

– Rollen som CFO är oerhört viktig i ett företag som Menigo och att nu kunna tillkännage Kent som vår nye CFO känns fantastiskt bra, säger Jonas Köhler, VD Menigo. Att få någon så erfaren och kompetent på en av våra nyckelroller är ett styrkebesked på Menigos starka riktning framåt.

– Även om siffror ligger mig varmt om hjärtat så är ledarskapet det jag brinner mest för, att se människor växa, ta ansvar och tillsammans skapa fina resultat, säger Kent Stenberg. Jag hoppas också att jag i min nya roll kan dra nytta av min erfarenhet för att skapa förutsättningar för våra SSC- och controllerfunktioner att bidra till Menigos framgång.

Ovan text är ett pressmeddelande från  Menigo Foodservice AB


 

c9dypvqoog3nqmsbnnem.jpg

Anders Müntzing lämnar VD rollen 1 september 2017 för att fokusera på företagets prioriterade utvecklingsprojekt. Styrelsen har utsett Alexander Müntzing till ny VD.

Triumf Glass AB är ett familjeföretag med ambitionen att vara en stark aktör på den svenska glassmarknaden. Triumf Glass har tillverkat glass sedan 1946 då Arne Müntzing startade Triumf Glass i en lokal på Allmänna vägen i Göteborg. Företaget har i dag sin produktionsanläggning i Sävedalen, strax utanför Göteborg, där det tillverkas 17 miljoner liter glass per år.

”Det finns ingen dramatik i VD bytet. Vi har under en längre tid förberett ett generationsskifte och nu är det en lämplig tidpunkt. Felix Müntzing kommer att ha fortsatt ansvar för försäljning till servicehandel och restaurang samt nu också ansvar för marknadsfrågor” säger styrelseordförande Lisbeth Höglund.

Ovan text är ett pressmeddelande från Triumf Glass AB


 

p8ie3stoavaj94ds0wvu.jpg

Från och med den 21 augusti har Scandic Billingen en ny hotelldirektör, Katarina Blomquist kommer tillbaka till Scandic Billingen där hon startade sin hotellkarriär i receptionen som 20-åring.

Katarina har en bred bakgrund från hotellbranschen. Karriären började med ett jobb i receptionen på Scandic Billingen 1989, som följdes av en rad steg inom branschen som bland annat receptionschef, hotellchef, Revenue manager och Food & Beverage manager. Från 2011 till 2016 var Katarina hotellchef på Scandic Europa i Göteborg och i drygt fyra år arbetade hon som driftschef på Scandic i Örebro. Därefter tog hon en kortare paus från hotellbranschen, som kontorschef på Svea Ekonomi i Skövde. Längtan tillbaka till Scandic och hotellvärlden blev stark och från och med augusti är Katarina Scandic Billingens hotelldirektör.

– Jag är stolt och glad över att ha fått förtroendet att driva och utveckla Scandic Billingen. Jag ser fram emot att få samarbeta med våra kunder och kontakter och driva besöksnäringen i Skövde. Dessutom är det ett driftigt och glatt gäng som jobbar på hotellet som jag verkligen ser fram emot att jobba med, säger Katarina Blomquist, hotelldirektör Scandic Billingen.

Mellan 2014 och 2015 ökade antalet gästnätter i Skövde Kommun med 12,6 procent, turismnäringen i Västra Götaland befinner sig i en uppåtgående kurva. Hotellnätter för både familje- och affärsgäster väntas bara öka i Skövde i takt med resten av regionen, 2015 hade Västsverige hela 9,5 miljoner gästnätter.

– Det känns jätteroligt att ha Katarina tillbaka hos oss, hon har ett gediget intresse för hotellet och orten och vill driva både verksamheten och Skövde som turistort framåt. Hela regionen går som tåget och Skövde visar samma ökning. Det kommer Katarina förvalta väl som hotelldirektör, säger Kristian Andreasson, distriktsdirektör Scandic Väst.

Scandic Billingen byggdes 1888 och har idag 124 rum, nio mötesrum, gym med relaxavdelning och restaurang med en tillhörande bar.

Ovan text är ett pressmeddelande från Scandic

 


 

t45heezjxgnmwq0s3aks.jpg

Tina Andersson har utnämnts till tf. koncernchef i Paulig Group. Sedan augusti 2016 har hon ansvarat för koncernens strategi- och tillväxtverksamhet. Hon tillträder posten den 1 september 2017.

Paulig Groups nuvarande koncernchef Jaana Tuominens anställning fortgår fram till slutet av september, efter vilket hon tillträder som verkställande direktör för Fiskars Oyj Abp.

Tina Andersson har stor erfarenhet av snabbrörliga konsumtionsvaror och starka varumärken och har innehaft ledande positioner inom försäljning, marknadsföring och innovation i företag som Duni AB, Hilding Anders International, Findus, Campell’s Nordic och Mars Inc. Hon har studerat ekonomi och redovisning på Lunds universitet.

”Vi är glada att utnämna Tina Andersson som tillförordnad koncernchef i Paulig Group. Hon är en respekterad och uppskattad ledare i företaget. I sin nuvarande roll som ansvarig för företagets strategi och tillväxt har hon, tillsammans med ledningsgruppen, utformat koncernens strategi och framtidsplaner. Vi känner oss därför förvissade om att koncernens fortsatta utveckling sker enligt fastslagen strategi. Arbetet med att rekrytera en permanent koncernchef inleds nu”, säger Mikael Aru, styrelseordförande i Paulig Group.

 

Ovan text är ett pressmeddelande från Santa Maria

nurkfxy2jfkatjf0uymx.jpgPaulig Group har utnämnt Henrik Samuelson till VD och chef för divisionen World Foods & Flavouring, som saluför produkter under varumärket Santa Maria. Henrik Samuelson jobbar i nuläget som kommersiell drektör i divisionen. Han tillträder sin nya tjänst den 15 september 2017.

Nuvarande divisionschefen Johan Sundelins anställning fortgår fram till mitten av oktober, efter vilket han tillträder som VD och koncernchef för Duni AB.”Vi är glada över att kunna utnämna en person som känner företaget och människorna väl och på så sätt står för en kontinuitet av det fina jobb, som har gjorts i divisionen under de senaste åren. Henrik är en uppskattad ledare och han har en mångsidig kompetens”, säger Jaana Tuominen, koncernchef för Paulig Group.Innan Henrik Samuelson kom till Paulig Group, jobbade han som Innovation and Business Development Director för Orkla Confectionery and Snacks Sverige AB. Han har även en bakgrund som Sverigechef för Göteborgs Kex och försäljningschef för Lindt&Sprüngli AB i Norden samt en gedigen erfarenhet av företagslednings-, marknadsförings- och försäljningsuppgifter inom Unilever.- Det ska bli väldigt roligt att ta över rodret för ett så anrikt och samtidigt innovativt varumärke som Santa Maria.
Tillsammans kommer vi att fortsätta att kämpa för vårt varumärkeslöfte; No More Boring Meals. Det handlar om att inspirera våra konsumenter till att våga prova nya fantastiska smaker, men också om att ta en paus från teknikprylarna och samla familjen och vännerna vid matbordet igen. Det ska vi göra genom att fokusera på det som vi är allra bäst på – smak, säger Henrik Samuelson.Processen att rekrytera en ny kommersiell direktör inleds omedelbart.
Santa Maria är ett ledande varumärke inom smaksättning, känt för ett brett sortiment av kryddor, Tex Mex, BBQ, asiatiska matkoncept och Street Food. Santa Maria grundades 1911 och har en lång och stolt historia, liksom en växande internationell publik. Idag säljs Santa Marias produkter i 34 länder i hela Europa. Santa Maria är en del av divisionen World Foods & Flavouring i Paulig Group, en internationell livsmedelskoncern som grundades 1876. Paulig Group har nästan 2000 anställda i 13 länder och omsätter 905 MEUR (2015).

 

Ovan text är ett pressmeddelande från Santa Maria

Annonser
%d bloggare gillar detta: